fbpx

Sailing Instructors

Kapitánský kurz | Horizont colorww transp ua s | Sailing Instructors

CO OBNÁŠÍ

KAPITÁNSKÝ PRŮKAZ

KAPITÁNSKÝ PRŮKAZ - VELITEL NÁMOŘNÍ JACHTY / oblast plavby C

S námi to jistě zvládnete

Plavba na lodi je jedním z nejhezčích zážitků, který si můžete dopřát. Ten moment vás buď pohltí na celý život a nebo už se na palubu lodě nikdy nevrátíte.

Většina lidí je plná předsudků, kdy ten nejčastěji prezentovaný je MOŘSKÁ NEMOC. Věřte, že mořská nemoc neexistuje. Nemůžete se jí nakazit a ani se s ní nerodíme. Jedná se většinou o soubor aktivit, kterých se můžete vyvarovat. Obrazně řečeno se jedná o taková opatření, která musí celý svůj život dělat všichni, kterým se dělá nevolno, když si čtou při jízdě vlakem zády do směru jízdy. A přesto tito lidé nemusí přestat využívat výhody železnice.

Pokud se rozhodnete získat svůj kapitánský průkaz, budete muset jednoznačně vybrat mezi jachtařskými školami a jejich kurzy. My narozdíl od ostatních škol jsme radikálně zmodernizovali výuku. Naše vlastní výukové pomůcky jsou koncipovány tak, aby byly intuitivní, snadno pochopitelné a hlavně v budoucnu opakovaně využitelné při vašich plavbách.

Vydali jsme vlastní učebnici – výuková skripta pro kapitánský průkaz kategorie C, která nabízí 400 stran inspirativního a zajímavého obsahu. Naleznete zde fotografie, situační ilustrace, návody, plánky, grafy a mnoho dalšího. Je to jediná obrázková učebnice zaměřující se přímo na potřeby výuky kapitánů pro oblast plavby C. Rovněž pak vyrábíme vlastní navigační pomůcky – odpichovátka i pravítko, které vychází z Bretaňského plotteru, ale svým designem je asi nejlepším, které seženete a to nejen na domácím trhu. Tyto pomůcky pomáhají našim kapitánům uspět nejen při teoretickém přípravě, ale i následně u zkoušek a hlavně na jejich vlastních plavbách.

Osobně si přeji, aby na moři bylo více kapitánů, kteří neteoretizují v přístavech a vědí si rady ve většině situací. Jsem rád, že moji kapitání takoví jsou.

Kapitánský kurz | Radeksignew | Sailing Instructors

Master Instructor RSSi

Kapitánský kurz |  | Sailing Instructors

Osobně si přeji, aby na moři bylo více kapitánů, kteří neteoretizují v přístavech a vědí si rady ve většině situací. Jsem rád, že moji kapitání takoví jsou.

Kapitánský kurz | Radeksignew | Sailing Instructors

Master Instructor RSSi

Co je dobré vědět než se rozhodnete...

Jak se ten KAPITÁNSKÝ průkaz SPRÁVně jmenuje?

Skipper, velitel, lodivod, kormidelník, kapitán Korkorán...

Názvy oprávnění se liší v závislosti na tom, k čemu vás opravňují, kdo je vydává a kde budou platit.

Základním kamenem úrazu je skutečnost, že všichni touží být kapitánem! Proto si neustále všichni, kdo byli na palubě jakékoli lodě nakupují v suvenýrech kapitánské brigadýrky se zlatou kotvou, jako kdyby šéfovali letadlové lodi Nemesis. Kapitán není úplně vhodné označení, protože se běžně nejedná o funkci, ale o hodnost. Kapitán tedy z principu hodnosti musí mít důstojníky a poddůstojníky, což jak chápete na plachetnici v 6 nebo 10 lidech asi neklapne. Tedy sice se jako čeští lodivodi titulujeme “kapitáne”, ale až si budete půjčovat loď, tak pronajímatel se bude ptát po SKIPPEROVI. Kupodivu ani český název lodivod není úplně vhodný a kormidelník také ne, ten má zcela jinou funkci.

Sice se průkazu běžně říká kapitánský, ale oficiální název této licence, který je užíván nejvyšší autoritou Ministerstvem Dopravy ČR a jejím Námořním úřadem, je VELITEL NÁMOŘNÍ JACHTY. Ano, asi je to nejpřesnější označení, se kterým se potkáte, ale vždy tomu budete říkat Kapitánský průkaz.

Průkaz Vůdce malého plavidla nebo vůdce rekreačního plavidla, je zcela jiný průkaz, který se týká vnitrozemských vod a je vydáván Státní plavební správou, která je podřízeným orgánem MDČR. Tedy toto je zcela jiný průkaz na “sladkou vodu”.

Možná vás napadne, zda může vyšší námořní licence být uznána na řekách a jezerech. Je to jednoduché – NEMŮŽE. Zásady pohybu na vnitrozemských vodních cestách jsou značně odlišné od námořní dopravy. Tedy pravidla jsou odlišná, značení je odlišné a vzájemně se “slaný” a “sladký” provoz překrývají až podivuhodně málo. Tedy každé prostředí má svůj průkaz. Pokud byste mohli v takovémto systému hledat nějakou výhodu, tak pokud byste potřebovali obě oprávnění, pak začněte kapitánským průkazem, protože Státní plavební zpráva uzná praxi z moře a nebudete si muset na řeku plnit praktické jízdy a budete prokazovat pouze teoretické znalosti. Tím se dá pár tisíc korun ušetřit.

A co třeba chorvatské papíry na loď?

Chorvatská licence “Voditelj brodice” je asi tou nejpodivnější formou jak promrhat svůj čas. Existují lidé, kteří než aby si chvilku četli skripta, zkouší podplatit komisaře a je úplně jedno, zda se jedná o řidičský průkaz, lovecký průkaz, rybářský lístek nebo zbrojní licenci. Tito lidé si nevěří a jsou líní a mají pocit, že to ve finále došprtají později. Nedošprtají a intuitivně to také nedají. Jim stačí opustit přístav, otevřít plechovku piva a už jsou schopni komplikovat ostatním život. 

Chorvatský průkaz je přesně tím podivným průkazem, který vás velmi brzy přivede do problémů. Ve Středozemním moři je totiž i mnoho jiných pobřežních států, které mají svá pravidla a zákony a tedy si mohou dovolit neakceptovat některá oprávnění. Tento zbytečně přeceňovaný chorvatský průkaz má již tak špatnou pověst, že v Řecku ho již nejednou odmítli akceptovat při charteru a stejně tak ho neuznali ani na středozemním pobřeží ve Francii. Tento rychlokurz je přesně tou balkánskou skvrnou na tak hezkém kousku země s nádherným pobřežím, kterou Chorvatsko bezpochyby je. Pokud jste se k takovému kurzu upsali, často pak dostanete od své školy průkaz s dovětkem, že máte i potvrzenou praxi z plavby, abyste si mohli dodělat klasickou kapitánskou licenci, tedy průkaz Velitele námořní jachty.

Jinými slovy ztratili jste nějaký čas přípravou zjednodušené teorie a máte takovou maketu průkazu, jejímž hlavním omezením je skutečnost, že ho 100% uznávají jenom Chorvaté. Během té samé doby byste mohli teoretickou přípravu udělat o trochu pořádněji a mít rovnou plnohodnotný mezinárodní kapitánský průkaz. Pokud to nechcete dělat 2x, volte raději rovnou kapitánský průkaz MDČR, který naše škola vyučuje jako jediný přípustný.

Co znamená oblast plavby C?

A není to nějaká podřadná kategorie?

S céčkem vydrží 90% jachtařů celý život.

Kapitánské průkazy mají svá omezení v závislosti na zkušenostech skipperů. Nemůžete chtít hned v autoškole udělat řidičák na závodní auto, když jste se zatím nenaučili ani zacouvat na parkovišti s taťkovým omláceným Fiatem. Vše chce svůj čas. Pokud přijmeme fakt, že vždy pro zvýšení licence budete potřebovat doložit, že máte uplutý potřebný počet námořních mil a tím, že jste již nabrali nějakou tu zkušenost, je třeba si osvětlit základní rozdíly.

Licence C – vás opravňuje k plavbě do vzdálenosti 20NM od pobřežní linie (36km od pevniny) na lodi nepřesahující 16 metrů délky a v síle větru depřevyšující 6 Bft. Šestý stupeň Beaufortovy stupnice znamená vítr o rychlosti až 31 uzlů. Na plachetnici to přestane být jednoduše zvladatelné běžnými postupy, motoráky se pro změnu začnou prát s poměrně velkými vlnami. Vítr a vlny mají mezi sebou jistý konstantní vztah a pokud se zvyšuje jedno, pak i druhé.

Licence B – vás opravňuje k plavbě do vzdálenosti 200NM od pobřežní linie (360km od pevniny) na lodi nepřesahující délku 24 metrů (to je délka, kdy se jedná o námořní jachtu a nepotřebujete profesionální licenci). Počasím již tato licence limitována není. Na takové vzdálenosti je jasné, že ke změně počasí během takto dlouhé plavby dojde a vy s tím nic neuděláte. Situaci budete muset být připraveni zvládnout. Takováto vzdálenost již umožní držitelům poměrně slušně křižovat Středozemní moře a přeplouvat nejen mezi přístavy, ale mezi státy. Naučíte se některé nové techniky, které zpřesňuji vaší plavbu, protože i malá odchylka v kurzu na takové vzdálenosti znamená velkou chybu v destinaci, do které doplujete. Navíc již 20NM od břehu ztratíte signál na mobilních telefonech a budete jistě potřebovat zvládat i jiné způsoby komunikace.

Licence A – je nejvyšší metou a je bez omezení. Předpokládá se, že můžete mít ambice přeplout oceán a tím pádem budete muset umět být nezávislí se svou navigací na elektřině. Bude nutné zvládnout astronavigaci a další praktiky, které jsou třeba pro bezpečnou plavbu v místech, kde můžete být několik dnů sami bez kontaktu s jinou lodí.

Proč vás má zajímat jachta, když chcete jezdit na motoráku?

A jak je velká jachta?

Terminologie je klíč.

V rámci výuky na našich kurzech se dozvíte mnoho zajímavých věcí. Třeba i skutečnost, že NÁMOŘNÍ JACHTA je jakékoli plavidlo o délce do 24 m využívající strojní pohon, plachty nebo obojí. Tedy tak jak jsme se naučili slovo jachta vnímat téměř jako synonymum slova plachetnice, není správně. Pokud byste měli chuť se podívat na slovníček námořní terminologie, najdete ho v naší sekci SKIPPERS CLUB, nejprve si ale na úvodní stránce požádejte o heslo.

Vítr nebo nafta/benzín?

Lodě se nekonstruují jako plachetnice či jako motoráky, protože jedno si kupují závodníci a lidi milující rychlost a adrenalin a plachetnice si kupují spořílkové, kteří se rádi povalují a nespěchají. Toto vnímání také chybně zobecnělo. Využití větru není ani tak pro spořílky, kterí budou za své nespěchání odměněni nulovými cestovními náklady. Primárně se jedná o vzdálenosti. Motorák je něco jako Formule, která syce pojede jak o život, ale po 100 km jí dojde palivo. Obytný vůz pojede mnohem úsporněji a máte šanci s ním urazit desetinásobné vzdálenosti díky malé spotřebě. Ale co když potřebujete přeplout Atlantik? Na sportovním motoráku se ne vždy dobře vyspíte a rozhodně nemáte dost paliva, abyste se dostali dále než je oblast plavby C. S malým motorovým člunem rozhodně nikdo nepojede přeplout ani z Chorvatska do Itálie. Riziko je až příliš velké. Tedy než budete odsuzovat tu či onu konstrukci lodě, zauvažujte k jakému účelu ji sestrojili. Jaždá loď je skvělý nástroj pro své využití.

V čem se kAPITÁNSKÉ Kurzy jednotlivých škol liší?

Když dva dělají totéž, není to vždy totéž.

Skvělý jachtař ještě nutně neznamená skvělý učitel.

Každá ze škol nabízí v podstatě značně různé služby. Jediné, co mají společné, je výsledek, kdy na konci vám MDČR zřejmě vystaví průkaz Velitele námořní jachty. Vraťme se o pár dnů zpět, kdy kurz začal.

TEORIE 📚

Teoretická příprava je kamenem úrazu mnoha škol. Školitelé zpravidla nejsou příliš zdatní řečníci a často jejich školení nejsou lepší než projev středoškolského učitele chemie. Kapitánský kurz vnímáme jako velmi klíčový moment, kdy se suchozemec stává mořeplavcem. Moment, kdy do kurzu přichází i velmi vzdělaní lidé, kteří již něco dokázali a je třeba celý školicí program přizpůsobit těmto uchazečům. Je tedy pouze na lektorech zda podají tak sofistikovaný výkon, aby udrželi pozornost posluchačů. Nezřídka se stává, že právě někdo z posluchačů má za sebou kariéru kardiologa a lektor vykládá kapitolu zdravovědy. Je více než nutné aby informace byly předávány přesně a nemohly být zpochybňovány.

INSTRUKTOR 👨🏻‍🏫

Praktický výcvik je dalším významným faktorem. Důležité je nesoudit podle fotek z webu. Opilý obscéní obézní a oplzlý instruktor si také získá své příznivce. Na vlastní oči jsme to viděli a kurzistů z té lodi mi bylo líto. Na palubě totiž funguje podobný “Stockholmský syndrom” jako na poště. Přestože za přepážkou sedí prudná paní, vy ohnete svá záda a budete milí, protože víte, že pouze přes ní se dostanete k cíli. Právě proto se vlastně kurzisti usmívají i na kurzech, kde jsou natlakováni jak papiňák. Říkají si, že je to naposled, polknou hořkou pilulku a pak bude průkaz a svoboda. Nicméně teprve až při kondiční plavbě se často přiznají, co všechno neví a co s nimi jejich instruktror vůbec nedělal. Ptejte se na osobní reference lidí, které znáte. Protože fotografie jsou zatížené adrenalinem, který začínající mořeplavci produkují na svých prvních plavbách po litrech. Tedy štěstí a spokojenost v afektu se nepočítá.

PRAXE ⚓️

Bohužel i tak jednoduchá věc jako týdenní výcvik na lodi může být odfláknutý a zastřen tím, že kurzisté se začnou chovat jak studenti utržení z řetězu na školním výletu. Na loď se nastěhují basy piv, rum, víno a moraváci přivezou “tu svoju”. No a pak je těžké doručovat informace. Instruktor je často taky jen člověk a lehce se ta pseudo dovolená začne s výcvikem dosti prolínat. Existuje mnoho instruktorů, kteří nemají žádní koncepční rámec a jen celý týden komentují svou plavbu a účastníci si poberou právě tolik, kolik dovolí situace a počasí. Někteří instruktoři pro změnu nepředvedou vše, co ke kapitánskému kurzu patří a dělají si tak nějaký falešný prostor pro kondiční plavbu. Pak je tu další extrém, že intruktoři vysvětlují kraviny a z každé běžnosti a maličkosti dělají “point” hodný zaznamenání do zápisníku. Již jsem slyšel mladičkého instruktora pucovat starší chlapy, jak mají nakupovat potraviny. No a v neposlední řadě jsou to nesmyslné úkony, které spousta instruktorů, kteří se na svou instruktorskou pozici nedostali studiem, ale tak nějak se proplachtili nebo někdy až propachtili a učí pouze to, co sami někde zaslechli i kdyby to byla sebevětší hovadina. Časté je například lasování mooringových bójí nebo lasování přístavních pacholat a vazáků. Nechápeme to a věříme, že to je součást kovbojského kurzu a že cvičí i jiné hovadiny jako je střelba z coltu.

LOĎ ⛵️

Do ceny kurzu se však obřím podílem promítá pronájem lodi, na které výcvik probíhá. Nejprve je třeba si připomenout, že je rok 2024 a za posledních 20 let lodě ve svých technologiích a vybavení udělali skok kupředu. Pokud přistoupíte ke srovnávání cen různých škol, chtějte vědět, na jaké plavidle kurz probíhá. Zda je dostatek kajut pro potřebný počet lidí + instruktor. Zda je loď vybavena technologií se kterou se budete nejen učit, ale stejnou i v budoucnu využívat. Zda je loď vybavena v jarních měsících topením, nebo vám bude v noci kondenzované vlhko kapat v noci ze stropu na hlavu. Vše je důležité. Sami jsme začínali jako instruktoři pro jiné školy, kde jsme jejich lodě opravovali od prvního kroku na palubu. Na takových lodích budete velmi zdatní v údržbě lodi, ale na zážitek z plachtění zapomeňte.
My pro své kurzy pronajímáme lodě téměř nové a pokud jsou staršího data, vždy se jedná o špičkově vybavené speciály. Rovněž naši kurzisté mohou zažít plachtění i na regatových lodích, které využíváme pro výcvik pokročilého trimování.

Dejte na první dojem

Osobní kontakt či telefonát

Důvěřujte svému úsudku

Zavolejte do vybrané námořní školy a ptejte se. Čím více tím lépe. Nechte si poslat nabídku a nějaké průvodní informace k plavbě. Už kvalita zpracování těchto materiálů sama napoví. Podívejte se na webovou prezentaci. Zavolejte na kontaktní telefon a zjistěte, jak rychle škola reaguje (pokud pomalu a volá zpět až o půl dne později, často se jedná o školu, která je provozována jako paralelní druhá živnost). Jsou schopni vás spojit s vaším instruktorem, vědí, kdo to bude? Pokud ne, může se jednat o plnění kurzů a obsazování instruktorů způsobem ad-hoc a to není dobré znamení. To, že je daný instruktor nebo škola aktivní na Instáči, ještě není zárukou kvalitního výcviku.

Co děláme jinak a proč byste měli zvolit právě naši školu?

Lidi dělají podnik

Výcviku se věnujeme naplno. Vyrábíme, inovujeme, vytváříme nové postupy.

Zakládáme si na tom, že naši skippeři (kapitáni) skutečně umí. Na našich plavbách, bez rozdílu, zda se jedná o základní kurz nebo kondiční plavbu, procvičujeme veškeré možné scénáře a situace, se kterými by si nikdo sám bez zkušeností neporadil. Dopodrobna vysvětlujeme práci s plachtami až nad rámec základního výcviku. Nacvičujeme mnoho typů přístavních manévrů. Trénujeme souhru posádek při dokování, vyvazování k bójím. Nacvičujeme (nepovinné) se zájemci základy potápění s využitím těchto technik pro řešení krizových situací – lano v propeleru nebo uvízlá kotva na dně. Opravujeme toalety, sundaváme plachty, kalibrujeme navigační elektroniku. Provádíme přístavní volání prostřednictvím VHF a nabíráme zkušenosti při noční plavbě. To je jenom malý výčet toho, co byste měli umět a pochopit. Učíme vás plánovat, organizovat a chovat se jako “kapitán”.

Vyvinuli jsme nové výukové navigační postupy zjednodušující navigační výpočty. Vydali novou plně ilustrovanou učebnici a navrhli ultimativní navigační pravítko. Vyrábíme vlastní mosazná odpichovátka a skutečně se snažíme nebýt závislí na navigačních pomůckách, které jsou na trhu k sehnání. Pro nás je to stále málo.

Pro účely ochrany našich kurzistů také šijeme vlastní jachtařské rukavice, které jsme konstrukčně upravili, aby vydrželi opravdu hodně. Možná to pro mnohé z vás budou rukavice na celý život.

Jachting nás baví a nechceme dělat kompromisy, které naši absolventi odhalí až při svých plavbách nebo hůře při kondičních plavbách s jinými instruktory. My se za naše kapitány stydět nemusíme. Naše skipperky a skippeři prostě umí.