fbpx

Sailing Instructors

Kapitánský kurz | Horizont colorww transp ua s | Sailing Instructors

CO OBSAHUJE

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA - Kapitánský průkaz C

Žádný učený z nebe nespadl

Zvládnutí teorie je spíše o logice než o vrývání zbytečných informací do paměti.

Přistupme k plavbě na lodi jako k souboru dovedností a znalostí, které všechny mají jediný účel – BEZPEČNOST. Mnoho začínajících skipperů se omezuje jen na útržkové akce, které jsou jakoby vyňaty z obecné úlohy kapitána. Jako dítě v zábavním parku, které se rozeběhne ke zmrzlině a nevnímá barvy, atrakce, hudbu, animátory a už vůbec rodiče a sourozence, se kterými přijelo. Takovým magnetem na lodi je kormidelní kolo. Začínající kapitáni ho nepůjčují, neopouštějí, ani se od něho nevzdalují. 

Všichni se raději věnují těm aktivitám, které jsou zábavné a sexy a ty zbylé nějak opomíjí. Výsledkem je podivně nezodpovědný freestyle, který ve většině případů nevede nutně ke zraněním, ale kupodivu k poškození lodě. 

Na kurzu se vše zdá jednoduché. Všichni vstoupí na palubu s tím, že se těší, až loď začne krájet vodní hladinu a chtějí pomáhat a…. No to je proto, že jste na kurzu a všichni uchazeči se o to být kapitánem zajímají. Všechny to baví. Vaše budoucí posádky tak zapálené nebudou. Pro ně budete taxikářem, který je někam doveze, kde se budou moci vykoupat nebo vystoupit a navštívit restauraci a než se to stane, budou se povalovat a v horším případě “chlastat”.

Naše kapitánské kurzy vás logicky připravují nejen na zvládnutí technických a manévrovacích dovedností, ale zaměřujeme se i na zvládání dynamiky skupiny, rozpoznání blížících se rizikových situací a učíme naše kapitány kompetenci v roli VELITELE.

Jedinec je ovladatelný, skupina je "podobrém" neřiditelná.

Co se na teorii naučíte?

Předvídat události dříve než se stanou.

Vyřešit jakoukoli nenadálou situaci není těžké, jen musíte vědět jak. Bohužel, často bývá pracné. Protože čas vaší dovolené na lodi odtikává a každá promarněná hodina stojí peníze, je lepší komplikacím předcházet.

Abyste však mohli cokoli předvídat je třeba pochopit, co vše se může přihodit. Většinu nepříjemných komplikací si totiž na lodi přivodíme sami a dobrovolně. Je to kolikrát lenost, která nás dovede k větám typu “to vyřešíme potom” nebo “snad to bude v pohodě” či “zatím není důvod”. To jsou většinou ty poslední věty, které předchází skutečnému problému.

Jedno hezké moudro spojené se silným větrem a zmenšováním plochy plachet tzv. reefováním říká “Jakmile kohokoli napadne otázka, zda by nebylo dobré reefovat, je třeba to okamžitě udělat.”

Skipper (kapitán) by neměl ze své pohodlnosti nikdy slevit z provádění některých i třeba preventivních úkonů. V mnoha případech, totiž stačí požádat posádku, která se nudí a nebo dokonce čeká na nějakou výzvu. Tedy nikdy svou laxnost neomlouvejte slovy, že je to zbytečně moc práce, do které se vám nechce. Uvědomte si, že nejste na lodi sami a vydejte pokyn. Vy už jen zkontrolujte výsledek. Mnoho kapitánů své plavby chybně vnímá jako svou ONEMAN SHOW. 

PLAVBA NA LODI S PŘÁTELI ČI RODINOU SE NESMÍ ZMĚNIT VE SLUŽBY CESTOVNÍ KANCELÁŘE.

Být kapitán neznamená být ten s kormidlem, ale ten se zodpovědností!

Logikou se dá vyřešit vše, ale ne vždy to je dostatečně rychle.

Navigace je důležitou součástí plavby, ale důležitější je příprava a plánování.

Navigace je první, co v myslích každého mořeplavce rozehraje divoké představy. Ty pramení z přílišného sledování filmů, ve kterých někdo obepluje oceán a my sledujeme jeho boj s mořem. Oceán není moře. U kapitánské licence pro oblast plavby C je to trochu přebujelá ambice.

Oblastí C rozumíme vzdálenost 20 námořních mil od pobřežní linie, tedy 36 km od břehu. Vzhledem k tomu, že na viditelný horizont, kde se stýká moře s oblohou je to jen 4 NM (pak už se projevuje zakřivení Země), je to i tak slušná vzdálenost. Motoráky tam při rychlosti 40 uzlů sice budou za půl hodiny, ale na takhle dlouhé vyjížďky nemívají tolik paliva a hlavně je to drahá výlet do volného prostoru. Plachetnice při rychlosti 7 uzlů (což je hezká rychlost na vítr) sice pojedou zadarmo, ale bude jim to trvat 3 hodiny a více, pak byste se museli vrátit, tedy 6 hodin než budete znovu u pevniny. Tedy pokud zůstáváme v naší oblasti plavby C, pak se každý plaví účelně k nějakému cíli a orientace je zjevná i pohledem. Kde je pevnina vidíte a velmi dobře tušíte, kde je další cíl, který jste si usmysleli navštívit. 

Navigace je potřebná, ale není třeba ji při takovýchto plavbách přeceňovat. “V ZOO se ještě nikdo nikdy neztratil.” 

Nástrah na nás čeká mnohem víc než to, zda doplujeme tam, kam plánujeme. Technické komplikace či nehody z nepozornosti jsou na lodích na denním pořádku. Porouchaná toaleta znepříjemní celé posádce dovolenou více než hodinové bloudění kolem pobřeží. Dokonce i tak jednoduchá operace, kterou je nástup do nafukovacího člunu se při neznalosti může stát výzvou.

Na co se tedy zaměříme?

Počasí, technika, pravidla pro plavbu, první pomoc a právo

Námořní právo ⚖️

Je dobré vědět, za co jsme zodpovědni a k čemu nás naše námořní licence opravňuje. Jak se chovat na území jiných států v jejich přístavech, ale i na moři, kde je hranice jen pomyslná čára. Co se stane, když způsobíme škodu a kdo na lodi nese za takovou situaci odpovědnost. Ti, kteří chtějí plavidlo vlastnit se také dozví, kde by měla být loď registrována a jak správně označena.

COLREG72 🛂

Pravidla plavby, také označována jako Colision Regulations z roku 1972, jsou základním kamenem pro bezpečnost plavby a účinné předcházení kolizí s jinými plavidly či objekty. Popisují přednosti mezi plavidly dle jejich manévrovacích dispozic, důležitosti nebo určení. Rovněž stanovují systémy značení problematických oblastí, způsob bezpečnostních procedur při náhlé krizové situaci nebo dodržování předpisů pro bezpečnou plavbu za dne i za noci.

Meteorologie ⛅️

Pomůže vám pochopit souvztažnosti mezi přírodními jevy, které budou mít zásadní vliv na rozhodnutí, která jako kapitáni učiníte. Naučí vás všímat se blížícího se nebezpečí jak pozorováním, tak i sledování či poslechem předpovědních kanálů. Dozvíte se jak se povětrnostní podmínky mohou měnit v závislosti na geografické odlišnosti byť sousedních míst. Zjistíte, jak vítr ovlivňuje vlny, mění okolní teplotu a může i zvyšovat stres, pokud nejste na takovou situaci připraveni.

Nautika 🪢

Kapitola si klade za cíl naučit nováčky co nejvíce pochopit plavidlo, které se chystají ovládat a to i bez mnohaleté předchozí zkušenosti s loděmi. Naučí vás zvládat základní problematické situace již dříve ověřenými postupy, které často stačí jen následnovat, protože často neexistují jiná ověřená nebo funkčnější řešení. Přestože při pronájmech lodí nebudte nikdy povoláni pronajímatelem k servisnímu zásahu většího rozsahu, některé menší byste měli zvládat. Ti méně praktičtí si jistě velmi rádi poprvé osvojí některé praktiky uvažování při řešení technických obtíží s topením, vodním systémem nebo drobnými poruchami na funkčních částech lodi, jakým třeba může být koupací žebřík nebo loď bez elektrické energie.

Základy první pomoci – zdravověda 🩸

Většina úrazů se dá poměrně snadno vyřešit odvezením zraněného k lékaři nebo přivoláním sanitky. Na moři to však dostává zcela jiný rozměr. Všechna poranění či nemoci vyžadující transport budou závislá na dočasném zvládnutí situace, než bude moci opravdu dojít k předání postiženého lékaři do jeho péče. Někdy vás mohou od pevniny dělit i 4 a ve špatném počasí třeba i 6 hodin, během kterých bude třeba zraněného či nemocného stabilizovat. Opakování základních postupů je velmi účinnou formou připravy . Jinými slovy, kdo je připraven, nebývá překvapen.

Základy angličtiny 🇬🇧

Je hezké být hrdým Čechem, ale nefunguje to v oblastech, kde je moře. Tam se bohužel hovoří jinými jazyky a skutečně i ten poslední mechanik v chorvatsku nebo elektrikář ve Francii ba dokonce i přístavní ochranka v Itálii dá dohromady informaci složenou z anglických slov. Čert vem, zda se jedná o gramaticky perfektní větu. Měli byste znát základní názvosloví vztahující se k vašemu plavidlu. Možná budete potřebovat náhradní řemen do motoru (“belt”) nebo gumové lopatkové kolo do vodní pumpy (“impeller”) nebo bude třeba opravit plachtu (“sail repair”). Nikdo po vás nebude vyžadovat plynulou konverzaci. Použití lámaného spojení slov by mělo postačit.

Navigace 🧭

No a v neposlední řadě je to již zmiňovaná a démonizovaná navigace. I když pokud si představíme, že pojedete autem na roadtrip po Evropě, tak po vás také nikdo nebude požadovat práci s autoatlasem, který většina z vás už možná ani nezná a ti ostatní ho drahnou dobu neviděli. Nicméně jsme na lodi a daleko od možnosti otevřít dveře, vystoupit a zeptat se. Také často bez možnosti použít mobil a’t již z důvodu vybyté baterie nebo nedostatečného signálu. Zkrátka rozhodli jste se být kapitáni a tato část k vaší nové úloze prostě patří. I když je jasné, že při kopírování pevniny v dohledu nebudete každých půl hodiny vytahovat námořní mapu a ověřovat, že stále jste na tom samém místě. Právě pro tyto případy se budeme učit i využívání elektronických navigačních systémů, tzv. Chart Plotterů, které jsou pro příbřežní navigaci i pro oblast plavby C, ideální. Nicméně abyste tento systém pochopili, budete muset pochopit základní principy práce s námořní mapou, která je základem pro elektronickou navigaci.

Je to těžké zvládnout?

S dobrým lektorem to opravdu složité není

Zachovejme si chladnou hlavu a vždy použijme logické myšlení.

Je až zvláštní, že vždy když se řekne moře, přístav a jachta, tak logické uvažování všech přestává fungovat. Loď se stává magickou věcí, u které by vás nepřekvapilo, kdyby šel z vodovodu plyn. Naopak. Spousta informací a témat kolem lodí je velmi shodná s jakýmkoli jiným dopravním prostředkem. Vždy je třeba si logicky představit, jak to funguje, když si představíte auto. Co všechno s sebou provozování auta, případně jeho vlastnictví přináší za povinnosti, práva, potřebné doklady, údržbu, atd. S loděmi je to velmi podobné.

Našim uchazečům o kapitánský průkaz se snažíme rozehnat mysteriózní opar vznášející se nad loděmi a udělat z nich logicky uvažující kapitány, kteří si se svou posádkou poradí téměř se vším, protože už něco podobného řešili s hadicí na zahradě, s elektrikou v autě, s lepidlem u nábytku nebo s uvazovací kurtou na přívěsném vozíku…

Dobrá učebnice je klíčem. Na trhu jsou buď velmi obecné knihy komentující vše kolem lodí, ale nezabývající se odpovědností a lodivodstvím, nebo naopak slušné překlady anglických script, ale bohužel vydané v absolutně nezáživné formě vysokoškolských skript. My jsme si toho vědomi a pro posílení logiky věci jsme vydali vlastní 400 stránkovou učebnici provázející nové kapitány celým procesem. Je plně ilustrovaná a výtečně poslouží i při vašich následujících plavbách jako příručka kapitána, čemuž jsme přizpůsobili i formát, který se snadno vejde i do větší kapsy. 🙂

Kapitánský kurz |  | Sailing Instructors

Co budete potřebovat pro absolvování teoretické přípravy

I na tělocvik si musíte pořídit alespoň trenýrky

Učebnice je asi tím hlavním, co se nedá nijak nahradit. Ostatní pomůcky možná nejdete u svých dětí či mladších sourozenců v pomůckách na geometrii, možná…

Jak jsme již výše zmiňovali dobrá učebnice je pro začínajícího kapitána biblí, ze které bude moci ještě dlouhou dobu čerpat moudra, návody, výpočty a srovnání. Učebnice je jediným zdrojem, který budete potřebovat k tomu, abyste úspěšně absolvovali kapitánský kurz, složili zkoušku z teoretických znalostí a získali svůj průkaz.

Samozřejmě není vaší povinností učebnici mít. Pokud stihnete rychle psát, veškeré informace při školení budou řečeny a tedy ti, kdo chtějí ušetřit mohou bohatě vystačit s výpisky. Bohužel to asi bude bez obrázků. :))) Nad rámec tohoto můžete potřebovat navigační pravítko, se kterým to jde úplně samo a rychle, ale obejdete se i se dvěma trojúhelníky s ryskou, ale bude to řehole. Rovněž namísto odpichovátka, které mořeplavci používají staletí, vystačíte s velkým kružítkem. Ale pokud se rozhodnete si to pořídit, tak ty naše vydrží napořád.

Online kurzy ano či ne?

Osobní kontakt a přístup nahradit nelze

Online školení jsou rozhodně trendem dnešní doby. Ano můžete tak ušetřit velké množství času a v podstatě samostudovat, ale to funguje u školení, které trvá 2 hodiny a navíc kde výsledkem jsou znalosti nikoli odpovědnost za bezpečí posádky a plavidla v ceně několika milionů korun.

Teoretické školení je pro nás příležitost předat a zakořenit důležitá fakta do myslí našich uchazečů. Ještě více se však naléhavostí snažíme vykřesat první jiskřičku a nechat ve vašich myslích vzplanout vášeň pro tento druh sportu, ale s tím, že je pro nás důležité, abychom předali tu perspektivu velké odpovědnosti, kterou kapitán na plavidle příjímá. Existuje stále mnoho uchazečů, kteří tuto úlohu chtějí přijmout i přesto, že s mořem a loděmi nemají žádné zkušenosti. Přímým kontaktem jsme schopni si ověřit, zda jsou si vědomi jak velkou dávku odpovědnosti společně s úlohou kapitána přijmou.

Teoretická příprava není jen o výkladu faktů, ale o sdílení informací, které jsou nad rámec teorie a které posouvají míru oprávněné opatrnosti o další úroveň výše. 

Rovněž alfou a omegou kapitánských zkoušek, ke kterým jsou následně naši absolventi připuštěni je navigační úloha, která přestože nedosahuje obtížnosti výpočtové matematiky základní školy, tak se stává poměrně složitým labyrintem logického uvažování a to není snadné nastudovat při online výuce, kdy vám instruktor není schopen pomoci odhalit slabé místo či jen chybu nepozornosti. Všem našim žákům se věnujeme jednotlivě a společně pilujeme navigační postupy. 

My se vždy budeme snažit vám vaše sny vyplnit.