Jakákoli loď na hladině moře v západu slunce je krásná, je to až magické, jak se barvy zrcadlí a v těsném spojení tu před vámi stojí něco, co stvořila příroda a něco, co vytvořil člověk. Vážně hezké. Nepamatuji si jedinou příležitost, kdy jsme míjeli výletní cruiser obřích rozměrů, že bychom prošvihli šanci si ho vyfotit. Malé město tu stojí na vodní hladině těsně vedle vás. Nikdo vás nemá právo vykázat. Prostě sem patříte obě lodě bez rozdílu. Malý a velký brácha.
Květnová kondiční plavba
V Trogiru jsme pro naše potřeby naplouvání potřebných mil pro budoucí kapitány B pronajali zánovní Jeanneau Sun Odyssey 380. Ten týden jsme urazili skutečně spoustu mil. První dny nás vítr zanesl až na Kornaty, kde jsme dokonce povečeřeli i v průplavu „U báby“, která nezklamala a připravila další ze svých nepoživatelných večeří. My jsme ten večer vypluli na noční plavbu béčkovými vodami a najeli skutečně daleko od pevniny a zamířili na Hvar. Plulo se nám krásně a bezstarostně. Vítr sice po 4 hodinách plavby opadl zcela, ale i na motor to byla hezká plavba. Otáčky jsme nechali pod 2000, aby byla minimální spotřeba. Naše Bright Eli krájela vodu 6 uzlovou rychlostí a kam oko námořníkovo dohlédlo nebylo živáčka. Ubíhalo to pomalu, ale noc byla mladá a my nespěchali. Uvařili jsme si jídlo i kafe a povídali. Ti co se nudili, dalekohledem sledovali co šlo. Tedy skoro nic kromě měsíce a Muskových satelitů. Já jsem se hrabal v AIS a navigaci, ti unavenější střídavě podřimovali.
AidaBlu za dne a za noci.
Po chvíli někdo objevil daleko za námi loď. Byla vidět její světla a nemohla být daleko. Díky zakřivení zemského povrchu by jinak nebyla vidět. Kdo zná teorii „dipping range“ ví o čem mluvím (kdo ne, ať si koupí naší učebnici :).
Učebnice a příručka pro kapitány
-
Učebnice - VELITEL NÁMOŘNÍ JACHTY
Jediná plně obrázková učebnice pro kapitánský kurz C. Stručný průvodce...
890 Kč
Posádka hlásila viditelnost obou navigačních světel toho plavidla, takže bylo jasné, že pluje shodným kurzem s námi. Na AIS jsme tu loď neviděli. Po chvilce hledání se vše vyjasnilo. Loď za námi byla 10 NM a vidět za horizontem byla kvůli své velikosti. Nicméně nebyla to světla navigační, ale diskotéková.
AIS potvrdilo shodný kurz a rychlost kolem 16 uzlů. Bylo Jasmé, že náš náskok do hodiny stáhnou a my s tím nezmůžeme nic a proč taky.
Pluli jsme dál a AidaBlu, kterou jsme identifikovali se přibližovala ve vzdálenosti pro bezpečné míjení. Náš aktivní AIS rovněž odesílal naši polohu a tedy není pochyb, že o nás věděli.
COLREG72 v přímém přenosu
Zajímavá plavba s pozorováním tohoto výletního monstra se však proměnila v noční můru. Tak jak se vzdálenost mezi námi zmenšovala, tak se stále silněji prosazovala diskotéková světla. Po chvilce už jsme si klidně mohli rozsvítit i čelovky, protože jsme neviděli skoro nic. Poslední kapkou byly laserové paprsky, které se začaly projíždět po našich tvářích a skutečně jsme neměli kam utéci pohledem.
Přesně v tu chvíli ve mě dozrálo přesvědčení, že je třeba prověřit, jak se dodržuje COLREG72, který při našich teoretických kurzech tak oddaně přednáším. Článek který hovoří o označování plavidel v noci a za snížené viditelnosti to totiž jasně říká. PLAVIDLO MUSÍ NÉST POUZE TAKOVÉ DENNÍ ZNAKY NEBO BÝT OZNAČENO V NOCI TAKOVÝMI SVĚTLY, KTERÁ ODPOVÍDAJÍ JEHO CHARAKTERISTICE. NENÍ POVOLENO VYSTAVOVAT TAKOVÁ SVĚTLA, KTERÁ BY MOHLA BÝT ZAMĚNĚNA S OZNAČENÍM ODLIŠNÉHO DRUHU PLAVIDLA. Tato citace není doslovná, ale výstižná.
Aby naše varování nemohlo být opomenuto či ignorováno, využili jsme nejlepší komunikační prostředek, kterým byl 16 kanál VHF. Ano, jedná se o International Distress Chanel, ale zde se mohou lodě i svolávat s následným odchodem na jiný kanál a nebo je zde možné sdělovat krátké důležité zprávy. Nikdy byste neměli svým radioprovozem tento kanál zaneprázdnit, ale tohle bylo naprosto fair-play.
Přepis komunikace
Bright Elli: „AidaBlu, AidaBlu, AidaBlu, this is sailing boat Bright Elli, over.“
Po půl minutě bez odpovědi voláme znovu.
BE: „AidaBlu, AidaBlu, AidaBlu, this is sailing boat Bright Elli, over.“
Další půl minuty nic. V hlavě si říkám, jak dlouho to vydržím zkoušet, ale jsem umanutý a navíc dostávám další dávku zeleného laseru přímo oknem do podpalubí. Náhle se na 16 kanále hlásí někdo angličtinou se silným akcentem z Dílí.
Aida Blu: „The boat who is calling Aida Blu go ahead.“
No jasně, on nás vidí na AIS a dělá, že nezná jméno lodě. Nevadí…
Bright Elli: „Aida Blu, this is Bright Elli. Your party lights are disturbing our night vision and navigation. Please use appropriate lights for your type of vessel. Thank you for cooperation. Over.“
Odpověď už nepřišla. Chvilku jsem byl skeptický a asi i naštvaný, že je to zase jen další důkaz jak to celé funguje. Ale pak to přišlo. Po minutě blik a diskotéka AidaBlu se celá ponořila do tmy. Byl jsem tak rád, že jsem mohl klukům z posádky dokázat, že není čeho se obávat a pokud se něco děje jinak než má, je třeba jednat. To je přece povinností každého kapitána.
Martin ještě situaci doprovodil vtipnou hláškou „Ty woe, ty jsi zhasnul diskotéku pro tisíc lidí…“.
Dále už svítila pouze navigační světla a paluby...
A co že se nám to vlastně povedlo a jak?
Úspěšně jsme realizovali komunikaci ship-to-ship na 16 kanálu, kde nebylo pro kapitána AidaBlu možné obsah sdělení ignorovat. Nikde totiž není psáno, že tuto komunikaci neodposlechla pobřežní stráž a mohla by z toho vyvodit důsledky, které by pro profesionálního kapitána mohly znamenat nepříjemnosti v lepším případě. Pokud se ale zamyslíme, tak kapitán se sice na 16 kanálu k tomuto veřejně nepřiznal, ale jistě pochopil, co má udělat. On na můstku totiž svými světly omezen není a tedy netuší jak moc špatně se navigovalo nám. Tedy bylo pro něho snadné zvednout palubní vysílačku a zavolat „deck crew“, aby to zhasli, bez odmlouvání. No a stalo se.
Jistě si můžete říct, zda to bylo nutné, ale pro nás to bylo vážně zásadní. Asi tomu i palubní personál mohl předejít, kdyby ty světelné efekty klapkami udrželi pouze v mezích paluby jejich plavidla, ale nechápu, proč ty lasery musely stříkat až do Itálie.
Závěrem
Dodržujte pravidla a vyžadujte to i po ostatních. Nebojte se vysílačky, je to často jediný komunikační prostředek, který vás vytáhne z bryndy. Absolvujte svůj kurz SRC a klidně si na kartičku připravte scénáře vysílání. Nikdo od vás nebude chtít „native english“, protože kolikrát ten, komu voláte, umí anglicky stejně nebo hůře než vy.
VOLNO
6 skladem
24/11B - CAT
KATAMARAN - Kondiční plavba
Kondiční plavba severní Adrií (Rab – Mali Lošinj – Krk – Pag – Iž). Je určena pro držitele kapitánské licence kat. C. První zkušenosti s plavbou na katamaranu. Možnost registrace skipperů s doprovodem. Poplujeme na Nautitech 46 Fly. Jediný podzimní katamaranový turnus!!!
Od: 09/11/2024
Do: 16/11/2024
VOLNO
2 skladem
24/09D - KPC (PCh)
KAPITÁNSKÝ KURZ - Praktický výcvik
Kapitánský průkaz C – Velitel námořní jachty je jediný oficiální mezinárodní průkaz vydaný Námořním úřadem ČR spadajícím pod Ministerstvo dopravy. Pro získání licence je třeba absolvovat ještě teoretickou část a zkoušky MDČR (vše v naší nabídce termínů).
Od: 21/09/2024
Do: 28/09/2024
VOLNO
6 skladem
25/04A KPC
KAPITÁNSKÝ KURZ - Praktický výcvik
Kapitánský průkaz C – Velitel námořní jachty je jediný oficiální mezinárodní průkaz vydaný Námořním úřadem ČR spadajícím pod Ministerstvo dopravy. Pro získání licence je třeba absolvovat ještě teoretickou část a zkoušky MDČR (vše v naší nabídce termínů).
Od: 31/03/2025
Do: 07/04/2025