Sailing Instructors

CO ZAHRNUJÍ

ZKOUŠKY Z TEORIE

ZKOUŠKY Z TEORIE - Kapitánský průkaz C

Kdo je připraven, nebývá překvapen

Zkouška má za úkol prověřit, jestli to opravdu myslíte vážně nebo zda z touhy po průkazu, který je pouze další dosaženou metou ve vašem portfoliu certifikací, jste na sebe nevzali větší břemeno než zvládnete zodpovědně nést na svých bedrech. Nezkušení a nepřipravení kapitáni bývají většinou ti nejodvážnější bez pudu sebezáchovy a přivádí sebe či svou posádku do ohrožení či riskují škodu za miliony korun.

Naši komisaři jsou zkušení jachtaři, mořeplavci, školitelé či dokonce znalci ve svém oboru. Námořní úřad tyto komisaře schválil v odbornosti, která je při zkouškách jejich zkušebním předmětem. Ministerstvo na zkoušky vždy dohlíží prostřednictvím svého zástupce, coby státního dozoru, který dbá na regulérnost a dodržování správného provádění zkoušek. Nejdůležitější částí je písemná navigační úloha, kterou všichni uchazeči vypočítají a zakreslí do námořních map dle postupů a zvyklostí, které se při teoretickém kurzu naučí dodržovat. Výsledek se předkládá ke kontrole a následně se přistupuje k ústnímu přezkoušení ze všech zbývajících předmětů. Každý komisař ve svém předmětu položí několik otázek uchazečům a zjistí, zda v dané oblasti mají potřebný přehled. Vzhledem k množství účastníků se u každého z komisařů zdržíte asi na 10 minut.

NÁMOŘNÍ PRÁVOCOLREG72METEOROLOGIENAUTIKANAVIGACEZDRAVOVĚDAANGLIČTINA
Toto je výčet oblastí, ve kterých byste se po absolvování teoretické přípravy měli snadno orientovat. Základní vědomosti vás připraví na nejběžnější situace, do kterých se během svých plaveb můžete dostat. 

Celá zkouška trvá čistého času cca 2 hodiny. Po splnění všech zkušebních částí je vydáno potvrzení o úspěšném absolvování zkoušky, které je třeba pro vydání kapitánského průkazu.

Logické myšlení je největší pomocí při učení

Co se stane, když neuspěji?

Zákeřnosti nečekejte

Není pravdou, že komisaři chystají záludnosti a jejich cílem je vyloučit co největší počet lidí. Hlavním úlohou komisařů je prověřit, zda o kapitánský průkaz nežádá někdo, komu chybí potřebný respekt a tím i znalosti. Takového jachtaře nikdo z nás na moři potkat nechce.

Pokud přeci jen budete v nějaké ze zkoušených oblastí mít okno a komisař vám nebude  moci splnění potvrdit, pak nemusíte zoufat. Svět se nezbořil, jen budete muset zkoušku (pouze tu část, kterou jste nesplnili) zopakovat. Bohužel to zahrnuje i nutnost znovu uhradit  poplatek za zkoušku. My se snažíme odvádět na plavbách i na školeních maximální výkon, aby naši uchazeči pronikli do všech potřebných oblastí kolem lodí rychle a snadno.

Mohu složit zkoušku, když jsem zatím neabsolvoval praktický výcvik?

Ano, je to možné

Zkouška MDČR není pomyslným vyvrcholením kapitánského kurzu. Zkouška prověřuje pouze teoretické znalosti. Stejné osvědčení, které obdržíte po složení teoretické zkoušky, získáte i po absolvování plavby od svého instruktora, který potvrdí vaše praktické dovednosti.

Možná se můžete ptát, zda je lepší absolvovat nejprve plavbu a pak teorii a nakonec zkoušku, nebo jakékoli jiné pořadí, které vás napadne. Pravdou je, že každá varianta má svá pro i svá drobná proti. Někdo oceňuje, že při praxi mu vše bylo jasnější, když již slyšel teorii, jiný pro změnu oceňuje, že praxe mu pomola vnímat a zpracovat množství informací ze školení. Žádná z cest není lepší a zatím jsme neměli účastníka, který by průkaz nezískal.