Charter: Navigo Yacht Charter
Přístav: D-Marin Marina Dalmacija, Sukošan
Datum: 2. 9. – 9. 9. 2023
Pižulot… Nevím, co tohle jméno znamená, ale už ten název mi připadal takový upatlaný. Nicméně to byla poslední šance na plachetnici za asi objektivně slušnou cenu. Bohužel, když jsme tuhle cenu s naším agentem vyladili, nedošlo nám, že s touto charterovkou jsme již jednou tu čest měli. Tento příspěvek nebude pouze o lodi, která je za hranicí udržitelnosti, ale současně i o charterové společnosti, se kterou nechcete jet.
Abych dostál tématu o lodích ve špatném stavu, tak nejprve podotknu, že francouzské lodě mám docela rád. Oproti obtloustlým německým cruiserům jsou ostřeji řezané a lépe drží stopu, a i se základním oplachtěním si docela obstojně zasailujete. Bohužel u Pižulotu tomu úplně tak není.
Loď má plachty v poměrně dobrém stavu, kterému rozhodně neodpovídá stav lan a to VŠECH. Lana jsou zpuchřelá, rozpadávající se, prodřená, nasolená tak, že to na winchi vypadá spíše, že ohýbáte trubky. Nesvítí žárovky nočních světel, trup nikdo nemyl už přes rok, kalcifikát na listu kormidla brání jeho plynulému otáčení, elektronické přístroje se co hodinu totálně rozkalibrují. Autopilot shořel komplet a charterovka necítila sebemenší touhu po součinnosti. Spíš nám radili, jak se v tom máme hrabat sami. Nerozchodili jsme to. Když je mrtvý, tak je mrtvý. Hatche (lukny) netěsní, takže výstřiky vln z ustupující Bory vytopily kajutu. Indikátor vody v nádrži nefunguje, rádio (FUSION) neumí propojit a nastavit, takže vám ani neřeknou, že ho připojili v rozporu se standardním propojením periférií, a že nefunguje jak má. Zjevně to ani nevědí. Kliky vypadávají, dveře jdou špatně doklapnout. Baterie je tak mrtvá, že pokud spustíte kotevní winch (windlass), tak rovnou začne baterie hlásit podbití i když běží motor. Je třeba otáčky vyhulit na 2500, aby winch pořádně odvedl svou práci. Lana někdo po lodi rozvedl do brzd podle plánku Jana Tleskače na létající kolo a mohl bych pokračovat…
Inventář byl také oříšek. Chybělo mnoho věcí. Denní znaky – žádné, fendry v nekompletním množství, ohnutá kotva, hlavní plachta vytržená z kedrové drážky, radarový reflektor se sesunul po backstay až do sklepa, venkovní sprcha nemá ovládací knoflík, takže k otočení potřebujete sílu nebo kleště, lanka railingu jsou natrhaná a roztřepená, takže se o ně co chvíli někdo zraní. Baden plato nemá odvod vody, takže v něm stojí louže a je tedy neustále kluzké jak kameny na jezu. Kliky k winchům asi vyráběli sami. Zapomeňte na Harken, Lewmar či Antal. Ani boha. Nezávislé topení tam je, ale ovládání nefunguje. Skládací stůl v salonu má vytržené šrouby, které přidržují přírubu pro stolovou podpěru, což ho dělá v podstatě nesložitelným. Síťky v oknech jsou komplet vyřízené. Zipy na biminy povolují. Hlavně, že máme soláry. Tyto dva 100W Victrony nám za slunečného dne nabídly výkon až 194W, ale té mrtvé baterii to bylo úplně jedno. Sporák nelze snadno aretovat, protože někdo tu dírku pro aretační kolík vyvrtal blbě.
Je toho prostě nějak moc.
Já osobně bych tuhle loď poměrně mladého ročníku nechtěl ani za 100.000 Eur, protože by to stálo jednou tolik, aby vše zase bylo v pořádku. A to nepočítám životní čas.
Teď k Navigo Charteru… tahle parta jsou lemplové a flákači. Kouřej, kecaj, nespěchaj. Loď přadává technik Roland a ten se detaily nehodlá zabývat. Dle jeho slov lidi přichází a odchází a kradou. Sem tam něco odnesou a nemá cenu se tím furt trápit a počítat to. Řekl, že nemusíme nic počítat, že ani on při check-outu nic počítat nehodlá. Jeho prý zajímají jen okna a záchody. Nejsmutnější na tom je, že nekecal. Check-out 45 sekund. Hotovo, podepsáno a můžeme jet domu. Myslím, že posádka po nás bude také shánět jeden ztracený fender, autopilota, nefunkční větráky, ale budou mít v pořádku WC a okna.
Nikdo by mi nevěřil, že před třemi lety, kdy jsem od stejné charterovky měl loď One&Only, tak se při návratu lodí v maríně na molu Naviga nastala situace se zaklesnutím lodě do mooringů druhých lodí a místní „marineros“ to řešili tak blbě, že si sami poškodili 4 nové lodě. Nyní po tak dlouhé době se vidíme podruhé a při návratu lodí se opakuje identická situace, kdy nezkušení a logicky neuvažující marinero se snaží vyřešit jednoduchý problém, až poškodili ve spolupráci s vyděšenou skipperkou další loď.
Zdá se vám to neuvěřitelné? Mě taky.
Závěr… Sukošanu se obloukem vyhýbám. Navigo? Jako fakt?
P.S.: Navíc se ani nestyděli mi předložit formulář spokojenosti. Paní v kanceláři moc koukala, když jsem za úklid dal 1 z 10. To bych nesměl mít polštář po předchozí posádce provoněný ruským parfémem, špinavé prostěradlo od řasenky a černé dlouhé vlasy všude. Zjevně paní na úklid měla o čistotě zcela jinou představu.