Charter: Amon Ra (Sebastian)
Přístav: ACI Skradin
Datum: 6. 8. – 13. 8. 2022
Plachetnice Elan 410 Performance je svou konstrukcí velmi zajímavá loď. Je štíhlá, rychlá a samozřejmě stvořená pro regattové závody této kategorie kajutových plachetnic. Její ponor 2,4 metry poskytuje na kýlu slušnou páku, kterou je vyvažováno množství větru, které do svých plachet dokáže pobrat. Jedno kormidelní kolo je asi nejviditelnější charakteristikou této koncepce lodi, od které se očekává výkon. Extrémní velikost karbonového kormidelního kola umožní snadné ovládání lodě v náklonu z jakékoli pozice. Přesto je pohyb po lodi tímto kolem značně omezen a při naloďování posádky či při trávení volného času na palubě je vysloveně otravné. Kormidelní list je pod vodou pouze jeden, ale při své velikosti důstojně zvládá ovládání i ve značných náklonech. Tato loď je výkonným strojem, ale…
Konkrétně KRKA je opravdu loď, kterou si nechcete vypůjčit. Majitel s touto lodí sám jezdí regattové závody a tak pouze v mezičase svých plaveb tuto loď uvolňuje do charteru. Jeho nařízená omezení jsou až šikanující a protivná. Nejprve vás varuje, že loď sleduje přes systém Sentinel, což by ve chvíli, kdy je loď pronajata mělo být ošetřeno souhlasem GDPR, protože vlastně sleduje vaší soukromou cestu. Tím se ale nikdo nezatěžuje. Následně dostanete nařízeno motor točit do 2200 ot./min, což u tohoto druhu motoru (Volvo Penta) není ani v technických provozních specifikacích. Standardně se jako optimální „DOPORUČUJÍ“ otáčky 2400-2600. Další věci, které majitel nechce vám spíše jednoduše znemožní nějakou fyzickou překážkou. Navíc vám co chvíli posílá sms zprávy, abyste zapli motor, protože servisní baterie jsou vybité…
Některé skříňky jsou neodemknutelně zavřené,… proč? Protože majitel ponechal všechny své osobní věci i lodní příslušenství na palubě. Ve skříňkách nacházíme potravinové zásoby majitele, spoustu nepotřebného a zdvojeného nářadí, vybavení a dílů. Několik náhradních sprchových hadic, dvě sekery (kterými stejně nikdo nikdy ocelové lano stěžně nepřesekne), mnoho zásilek z e-shopu s náhradními součástkami ke skříňkám, 6 klik k winchům, náhradní plachty, biminy, spousta lan, vysavač, spousta přípravků na úklid, povlečení tak na dva turnusy, milion polštářků a mohli bychom s výčtem pokračovat. To znamená jen jedno… až budete někam chtít uskladnit své věci, jídlo či vybavení, tak není kam. Místo došlo. Když jsme o tomto informovali příjímacího technika, řekl, že kdyby to měli vyndat z lodi, že by si v přístavu museli najmout skladový box a to že je prý drahé. Na poznámku, že to je jejich byznys, již nereagoval a jen se nepříjemně ušklíbl.
Další specialitou je ochrana lodi proti nezkušeným skipperům, která co do bezpečnosti plavby nemá obdoby. Abyste majitelovu milovanou loď zbytečně nenamáhali v trochu obtížnějších větrných podmínkách, tak plachty zcela zbavil reefovacích lan. Respektive malou jedničku tam nechal a dvojku do silného větru vymotal. Nejprve jsme si mysleli, že se jedná o chybu, ale lano jsme našli protažené ráhnem a ukončené stopovacím uzlem. Takzvaně připravené, až ho sám bude potřebovat. Ano mohlo by to být způsobeno tím, že reef 2 někdo přetrhl a délka lana nedostačuje do úvazku „Single line reefing“, ale lano bylo nepoškozené a aby nelákalo nezkušené kapitány, tak ho pro jistotu vytáhl i z popsané brzdy REEF 2 a protáhl ho do neoznačené. Tedy naschvál. My s kurzisty měli Boru se sílou poryvů 35 uzlů a to by se nám bezpečnější „dvojka“ hodila.
Špatně vyřešené upevňování lanek od lazy bagu je jen detailem. Nicméně celý týden nám nefunguje správně elektronika a majitel to ví. Než aby opravil rychloměr, dal do navigačního stolku tablet, kde rychlost prý najdeme. Jako bychom neměli svoje tablety. Nicméně GPS rychlost je SOG (speed over ground) nikoli STW (speed trough water). Hloubkoměr nám funguje jen když se mu zachce, naštěstí v malých rychlostech bez náklonu se většinou probral. Ukazatel větru (rychlost a směr) nefunguje. Protože systém nezná rychlost lodě, nedozvíte se TRUE ani APPARENT WIND. Není z čeho vypočítávat. Chtěli jsme to vyřešit sledováním stěžňového windexu, ale bimini nelze sundat ani zmenšit, maximálně „oholit“ trubky. Nicméně windex svou službu rovněž vzdal a křidélka se uvolněně protáčela. Ano jezdili jsme tzv. na uši, ale to je občas při jachtařském kurzu málo. Ve vytahaných plachtách navíc chyběly horní spiry a to vše ubíralo této lodi kladné body.
Co však bylo nejhorší, je přístup majitele a jeho technika, kteří za každou stížností na stav lodi měli nacvičenou konstantu „nechápeme, co jste s tím udělali, minulý týden s tím majitel jel regattu“. Oba byli nepříjemní a jen naše pozice instruktorů nás postavila alespoň do pozice, kdy věděli, že nás jen tak nějakým polo-logickým argumentem neumlčí. I tak k hádce došlo.
Navíc už jen začátek pronájmu… objednali jsme u agenta Boataround, jeli do přístavu ACI marina Skradin, kde nás odkázali na charter Amon Ra, který nám loď předal, ale fakturovala to za ně charterovka Veritas Yachting a faktura přijde od Kon-tiki d.o.o…. to nezní moc přehledně a důvěryhodně.