Charter: Dream Yacht Charter
Přístav: Port Pin Rolland France, Baotič Trogir Chorvatsko, aj…
Datum: podzim 23, jaro 24
Možná se vám to bude zdát neuvěřitelné, ale i některé nové lodě stojí za prd. Několikrát jsem se nechal unést a uspořádal plavbu na katamaranu. Děláme takové kurzy několikrát ročně jako doplněk ke klasickým kapitánským kurzům, aby si naši novopečení kapitáni mohli vyzkoušet, jak se řídí vícetrupé plavidlo. Hlavní rozdíl je v tom, že je zde ovládací uspořádání pro tzv. single handed plavbu, což na katamaranu znamená, že všichni kalí a jeden se trápí u kormidla, lan a winchů. Další rozdíl je v tom, že plavidlo má dva motory a také dvě plynové páky a tím pádem se to v určitou chvíli řídí jak smykový nakladač. No a konečně poslední rozdíl je ten, že nikam z toho velína na střeše nevidíte. Řídíte to jako Ray Charles balet Labutí jezero. Tedy nic moc. Jste odsouzeni na komunikaci s posádkou a bůh vás chraň, aby vaši kamarádi, kteří s vámi poplují, nebyli introvertní mlčochové.
Ale zpět ke katamaránům Bali. Tenhle koncept vypadá svůdně, ale je konstrukčně nemocný. Na první pohled je sexy, jak se zadní sezení dá v mžiku zavřít vraty, která se garážovým způsobem spouští ze stropu (někdy ručně a někdy frajersky elektricky). Nevím, zda je to ta největší vychytávka, ale ten skleník, kterým tím vznikne, vypadá spíše jako buňka na odběr covid testů. Už to není katamaran s vnitřním obývákem a venkovní terasou, ale teď to není pořádně ani jedno. Od obou trochu. Na přídi chybí ty romantické trampolíny, kde se holky rády vyvalují a sluní a děti skáčí a lenoši pozorují jak pod sítěmi ubíhá voda. Někdo tam totiž raději vsadil další laminátové sezení a tím se zmenšila světlá výška pro průchod vlnami. Tedy katamaran na vlnách neuvěřitelně tříská dnem do vln, což ho dokáže v protivětru téměř zastavit. Čert vezmi ty balkonové dveře, kterými z interiéru můžete vyjít přímo na příďovou terasu, to také není žádná velká pomoc (maximálně, když tam někomu nesete drink, že to můžete z kuchyně vzít kratší cestou). Klidně bych to jako u ostatních obcházel, podával si drinky na příď oknem a měl zase zpět ty sítě. Ale kde tedy je ten největší problém? Když zmiňuji jen kosmetické a navíc mé osobní subjektivní preference.
Je to prosté, ten katamarán neplachtí. Nedá se s ním jet na plachty. Nereaguje. Nestoupá. Nic. Tak dlouho v mírném protivětru umírá, až ho nakonec vítr přetlačí a snese ho natolik, až zjistíte, že jedete po větru. Tak to rozjedete na motor a precizně vytrimujete a… opět to samé se zopakuje do 3 minut. Nic jiného tomu plavidlu vytknout nemohu, ale u těchto lodí se přeci nehodnotí bělost laminátu a kvalita lednic. Tedy vše popsané z katamaránů Bali udělalo plavidlo, které již nikdy nechci řídit.
Mockrát jsem se ptal i techniků, zda jsem jediný, který má tyto pocity a oni se jen uculovali a přitakávali, že Bali je skutečně průser. Nicméně nebojte se, existují i skvělé alternativy (pokud se to vůbec o katamaranu dá říct). Dobře se řídí Nautitech Fly 46 a navíc má vše, co Bali nemá. Parádní jízdu zažijete na Fountain Pajot Saona 46, který také funguje jak má. Absolutní špičkou dle mého názoru jsou pak katamarány LAGOON a to všech délek, které jsou vážně sexy, dobře navržené a dokonce si s nimi i slušně zaplachtíte.