K námořnímu jachtingu není těžké přičichnout a je ještě snazší mu propadnout. Plavba dodává člověku pocit svobody a nespoutaného pohybu. Nejsou zde svodidla, modré zóny, omezené rychlosti ani plné či přerušované čáry. Nicméně, abyste si této svobody mohli užívat je zapotřebí mít loď a oprávnění jí řídit.
To první není složité. Vyrazit s větrem ve vlasech můžete a stačí k tomu si loď pronajmout, což je třeba v Chorvatsku asi stejně obtížné, jako udělat nákup v Makru. Lodí Chorvaté nabízí už více než 6000 po celé délce svého pobřeží. Vlastně i měřítko, ve kterém se rozhodli jachtařinu pojmout jako byznys je obdivuhodné. Sice stále neumí v přístavu postavit záchody, které vydrží více než jednu sezónu, ale ten turistický ruch kolem laminátových plavidel, ten jim ostatní středomořské státy mohou jen závidět.
Abyste se i vy mohli stát součástí tohoto světa plachet, lan, vln a předpovědí počasí, je zapotřebí oficiální licence opravňující jejího držitele k ovládání plavidla na moři.
Ale jak se v tom zorientovat? Každý říká něco jiného. Někteří hází termíny jako je “Céčko” někdo se neustále ohání plavebním úřadem a pak se do toho ještě zamixují plachetnice, motoráky a kanálové lodě a guláš je hotov. Takže přehledně a popořadě.
Autority
U nás v Čechách funguje několik orgánů, které vydávají různá oprávnění. Prvním z nich je Ministerstvo dopravy ČR, které prostřednictvím svého odboru, kterým je Námořní úřad spravuje Námořní rejstřík a také certifikuje kapitány. Je třeba si to představit jako podobnou agendu, kterou spravuje registr vozidel a dopravní inspektorát. Je to velmi podobné. Námořní úřad MDČR jak již sám název napovídá se zajímá výhradně o provoz na moři, tedy o slanou vodu.
Druhou takovou naší autoritou je Státní plavební správa neboli SPS. Její název zní velmi oficiálně, ale je to orgán podřízený MDČR, které je jeho zřizovatelem. Státní plavební správa se stará pouze o agendu průkazů vydaných pro provoz na vnitřních vodách, tedy na sladké vodě – jezera, přehrady, vodní nádrže, řeky, aj.
Průkazy
Námořní úřad MDČR – vydává žadatelům (po splnění všech potřebných podmínek) průkaz, kterému se sice vulgo říká “kapitánský průkaz”, ale jeho správné označení je VELITEL NÁMOŘNÍ JACHTY. Tento průkaz se navíc rozděluje pro různé oblasti plavby C / B / A. Céčko je ta nejnižší úroveň a znamená, že se při své plavbě můžete vydat maximálně 20 NM od pobřežní linie. Protože 1NM je 1,8km, je to krásných 36km od břehu. To není málo a většina jachtařů s tím vystačí na celý život. Ti kteří budou potřebovat vyšší licenci mají jasný důvod. Chtějí absolvovat přeplavby přes volné moře nebo v nejvyšší licenci dokonce přes oceán. Každá z kategorií vás vybavuje opravdu nezbytným množstvím informací a dovedností, kterých je v dané oblasti plavby zapotřebí.
Státní plavební správa SPS – vydává žadatelům (po splnění všech potřebných podmínek) průkaz, kterému se říká mylně kapitánský průkaz, ale také papíry na loď či řidičák na vodu, ale jeho správné označení je VŮDCE MALÉHO PLAVIDLA (VMP). Ten se pochopitelně dá složit v neomezené verzi tzv. na všechno, nebo je omezen podle druhu plavby či výkonů plavidla. Můžete získat povolení řídit plachetnici s limitovanou plochou oplachtění nebo motorák s limitem výkonu motoru. Pokud se ucházíte o toto oprávnění nezapomeňte a vždy žádejte o vydání VMP “I”, to je osvědčení s rozšířenou platností po celé EU. Nestojí to vůbec nic navíc a ani není vyžadována žádná doplňková zkouška navíc. Dalším rozšířením je bohužel trochu zmatečné “C”. To vám často lodní školy nabídnou jako super možnost, ale není tomu tak. Vynaložené úsilí není úměrné výhodě, kterou získáte. C (jako coastal) vás bude opravňovat jako držitele průkazu pro vnitřní vody se pohybovat i na moři ale pouze do 1NM od pobřežní linie. To je dobré akorát tak pro rybáře nebo wakeboardisty. Ale turistiku mezi chorvatskými ostrovy neočekávejte. Na to abyste přepluli k nějakému ostrovu často potřebujete platnost na větší vzdálenosti. Pokuty udělené pobřežní stráží nebývají malé. Navíc zde je nutné splnit dodatečný test z pravidel námořního provozu tzv. COLREG72. Bohužel příprava na tuto zkoušku zabere více času a to už je lepší se rovnou připravit na složení klasického kapitánského průkazu.
Pokud jste začali přemýšlet, zda není lepší udělat “kapitánský průkaz” na moře a mít vyšší licenci, kterou pak využijete i na řece, tak vás musíme vyvést z omylu. Není zde nadřazenější oprávnění či licence. Každá voda (sladká/slaná) chce své. Provoz na řece je totiž od námořního značně rozdílný. Řeka funguje jako široká dálnice (často se také o řekách hovoří jako o vodních cestách), naopak na moři může komplikace v provozu přijít odkudkoli. Pravidla provozu se značně liší a proto pokud budete plout v obou oblastech, budete potřebovat oba průkazy.
Jedna výhoda tu však je. Můžete drobně ušetřit peníze, pokud máte v plánu žádat o oba průkazy. Je lepší začít námořním průkazem, protože je praxe z moře uznávána plavební správou jako dostatečná pro VMP a tedy na řeku nemusíte znovu absolvovat a platit praxi s plavidlem. Obráceně to nefunguje.
VOLNO
6 in stock
24/11B - CAT
KATAMARAN - Kondiční plavba
Kondiční plavba severní Adrií (Rab – Mali Lošinj – Krk – Pag – Iž). Je určena pro držitele kapitánské licence kat. C. První zkušenosti s plavbou na katamaranu. Možnost registrace skipperů s doprovodem. Poplujeme na Nautitech 46 Fly. Jediný podzimní katamaranový turnus!!!
Od: 09/11/2024
Do: 16/11/2024
VOLNO
2 in stock
24/09D - KPC (PCh)
KAPITÁNSKÝ KURZ - Praktický výcvik
Kapitánský průkaz C – Velitel námořní jachty je jediný oficiální mezinárodní průkaz vydaný Námořním úřadem ČR spadajícím pod Ministerstvo dopravy. Pro získání licence je třeba absolvovat ještě teoretickou část a zkoušky MDČR (vše v naší nabídce termínů).
Od: 21/09/2024
Do: 28/09/2024
VOLNO
14 in stock
24/12 Juliete
Oficiální teoretická zkouška MDČR
Zkoušky k ověření teoretických znalostí velitelů námořních jachet. Komisaři MDČR prověří míru znalostí z oblasti námořního práva, COLREG72, navigace, nautiky, meteorologie, angličtiny a zdravovědy.
Od: 12/12/2024
Do: 12/12/2024
Kurzy
Jaký průkaz na moře?
Poslední otázkou zůstává, jaký průkaz na moře a kým si ho necháte vydat. Česká republika nemá moře a tedy průkazy, které budete předkládat jako oprávnění k vedení lodě na moři bude vždy posuzovat úředník některého přímořského státu. Pro něho bude důležité, aby ten, kdo vydal průkaz, byl dostatečným garantem kvality výuky a na moře se tak dostávali zodpovědní kapitáni – velitelé – skippeři – lodivodi.
-
- Průkaz VELITEL NÁMOŘNÍ JACHTY vydávaný Ministerstvem dopravy ČR je jediným oficiálním dokladem, kterým vás náš stát může vybavit. Na stránkách ministerstva také můžete dohledat dohody s ostatními státy o uznání těchto dokladů. Tedy ano, tento průkaz platí všude, je mezinárodní a nebudete s ním nikde mít starosti.
- Průkaz RYA vydávaný britskou jachtařskou asociací je rovněž široce používán a není s jeho uznáním problém. Tyto asociace jsou tradičně respektované a jsou alternativou k českému průkazu. U nás se na školená RYA zaměřuje několik škol a jejich hlavní výhodou je, že v otázce vydání průkazu nemusí absolvovat náročnou cestu vydání státním aparátem, který u domácích průkazů může někdy být mírně zdlouhavý.
- Třetím nejběžnějším způsobem jsou chorvatské “papíry na loď”. Ty jsou mírně řešeno problematické. Sice se zkoušky skládají na místním kapitanátu, ale může zde být využito tlumočníka kvůli jazykové bariéře (takový “poradce”:)) a také nejsou požadované praktické zkoušky. Jedná se tedy o jednoduché přezkoušení bez výraznějšího důrazu na kvalitu či kvantitu vědomostí a osvojených znalostí. Mnoho českých jachtařských škol se právě tímto druhem průkazu zabývá, protože jeho vydání je něco podobně obtížného jako koupě rybářské povolenky. Nezpochybňujeme práci, kterou do výcviku tyto školy dávají, ale je tam i jistá míra pohodlnosti a bezstarostnosti, kterou s sebou chorvatská licence přináší. Je to stále jedním slovem Balkán! Až sem se tato slova mohou zdát jako pouhé konstatování, ale výsledek je ten, že ostatní přímořské státy, které si na legislativě dávají více záležet postupně odmítají chorvatské průkazy akceptovat. Tedy s chorvatským průkazem můžete být bez starostí pouze v Chorvatsku. Ostatní je loterie. Již evidujeme několik případů z Řecka, Sardinie a Francie, kdy klientům nevydali loď. Asi proto stále více těchto kapitánů přichází k nám, aby se s námi doškolili a následně si nechali vydat oficiální kapitánský průkaz – Velitele námořní jachty pro oblast plavby C.
Umíme to skvěle. Na vašich dosavadních chorvatských znalostech umíme vystavět skutečně solidní znalost námořní problematiky. S námi nebudete mít problém průkaz MDČR rychle získat.
Podívejte se na naši nabídku kurzů, kterou neustále aktualizujeme ZDE.