Kdysi dávno se Slovinsko a Chorvatsko snažilo dohodnout o tom, komu zbyde jaká část pobřeží. Jeden ostrouhal a zbylo mu minimum jen s přístupem k volnému moři díky pobřeží v délce několika kilometrů s přístavem Koper. Těm druhým, myslím tím Chorvatům zbylo bratru 1200 km pobřeží a mnoho přístavů. Ano, jejich největší součástí HDP je turismus a dobře to vědí. Ti druzí, myslím tím Slovinci, se stali pouze tranzitní zemí pro miliony aut ročně směřujících ke stolům plných pljeskavice, blitvy, čevapčiči a salátů od hobotnice. Bohužel, tak to je.
Slovinci si však uvědomili, že jsou pomyslnou žábou na prameni.
Nemusíte vlastnit vodárnu, abyste mohli omezit průtok, stačí mít kohoutek. No a tím jsou slovinské hranice a dálnice. Velmi rychle vymysleli tvořiví Slovinci pravidla, aby si na tom turismu taky trochu lízli. Jejich 70 km dálnice je zpoplatněno způsobem v Evropě nevídaným. Každý parametr toho cestovního poplatku je nastaven tak, abyste si museli zvolit mezi zpackanou dovolenou nebo drahou dálnicí.
Již dávno jsme se smířili s tím, že Rakousko se svou 10 denní dálniční známkou je naprosto korektním řešením. Že si známku můžete koupit i den dopředu v Čechách a přesto se na ní vrátíte z týdenní dovolené a to i kdybyste si jí prodloužili do konce posledního víkendu. To ve Slovinsku ne. Tady si můžete vybrat 7 denní nebo měsíční. Pokud jedete na loď a přebíráte jí v sobotu, může se stát, že hranice překročíte ještě před půlnocí a to pak vám dálniční známka platí do čtvrtka do půlnoci. Pokud projedete hranicí až po půlnoci, tak vám bude platit až do páteční půlnoci. Nicméně…
Lodě se vrací do přístavu v pátek večer, kdy nastávají hysterické check-outy a někteří se snaží ještě v pátek odjet právě aby stihli využít tu dálniční známku. No pokud loď je předána v cca 18 hod., pak počítám, že do 19 jste naloženi v autech a můžete vyrazit. Máte 5 hodin na to, přejet slovinské hranice, ale pozor! Nikoli ty s Chorvatskem, ale Maribor – tedy vstoupit do Rakouska. To musíte stihnout do půlnoci. Nikdo vám negarantuje zda nefouká Bora a nebudou na Paklenici zavřené tunely a také, že Slovinci nevytvoří špunt na hraničním přechodu.
Nespoléhejte ani na to, že vás v noci už nikdo třeba kontrolovat nebude. DARS si z hraničního přechodu na Mariboru udělal takovou kontrolní bránu, která se průjezdu celní kontrolou dosti podobá. Tedy zkontrolují KAŽDÉ AUTO! KAŽDÉ!
Již jsme zažili, kdy náš klient nestihl průjezd Mariborem o 20 minut díky zácpě na JEJICH hranici a stálo ho to 3000 Kč. Takže zapomeňte na 15 Euro a kupte si rovnou měsíční známku za 30 Euro.
My jsme si na to tak zvykli. Ale to by nebyli Slovinci, aby něco nevymysleli.
Nevím jestli to přišlo až s elektronickými známkami nebo zda to tak bylo již dříve a my to jen pozdě zaregistrovali, ale další fintou kolegů z firmy DARS d.o.o., která dálnici spravuje je kategorizace vozidel podle podivných parametrů.
Kategorie 2A vždy plně postačovala jak sami vidíte i karavanům do 3,5 tuny a všem vanům, které byly brány jako osobáky. Proč také ne. Jsou to vozidla o shodných parametrech v otázce váhy, rozchodu i rozvoru kol, počtu náprav i dosahované rychlosti. ALe nyní nově vany patří do kategorie 2B, která je dvojnásobně dražší. Jsou to nejdražší 2 hodiny strávené ve Slovinsku a to ani nejste ubytovaní, jen jedete vozem. Supervyčůrané!
Aby to však bylo ještě zábavnější…
V Chorvatsku a všech zemích, kde nemají v plánu vás odrbat na silničních poplatcích zjistíte, že se vozy do vyšší kategorie dostávají svou váhou a výškou. Oba údaje dohledatelné i za jízdy v manuálu k vozu. Slovinci mají parametr jiný… výšku vozu nad přední nápravou!
Co to je proboha za blábol. Tenhle údaj nelze nijak ověřit. Není v techničáku ani v manuálu a ani v technických výkresech výrobce. Nikde. Přesto DARS má nějakou tabulku, kterou jim prý změřila DEKRA a z ní vyplývá, že v podstatě téměř jakákoli dodávka je v kategorii 2B, ale obytňák je 2A. To nechápu.
Marně jsme se domáhali přeměření. Sami dokonce přiznali, že VW Multivan sice je v kategorii 2B, ale nový Multivan jen díky více zkosenému nosu se při všech stejných parametrech vešel do 2A.
Jízdou přes den se zvyšuje riziko, že vás z DARS odchytnou a prověří. Což je v podstatě to samé jako POKUTUJÍ. Tedy my jsme museli zaplatit ještě jednu novou dálniční známku vyšší kategorie a ještě navíc pokutu. Paráda! Podotýkám, že jsem měřil náš T6 Multivan metrem a má 129 cm. Pán tvrdil, že on má na papíru seznam a ten je svatej. Donutil mě vše zaplatit s tím, že se mohu odvolat.
A zde je další fígl Sloviců. (Já je fakt miluju jak jsou tvořivý v těch vyčůranostech.) Stížnost musíte podat ve 3 stejnopisech zaslaných na adresu DARS d.o.o. ve slovinském jazyce do 8 dnů!!!
V případě, že jedete na dovolenou je to prakticky nemožné. Je to hajzlovina a právě s takovým chováním se u Slovinců často potkáte. Ne proto, že jsou špatní lidé, ale tenhle dopravní byznys model je ve své podstatě nemocný. Nemají tak značný turismus a tak alespoň vypruzují a pokud vás identifikují jako někoho, kdo přes ně jen projíždí a nehodlá jim tam nechat nic ze svého dovolenkového rozpočtu, tak se s vlídností nesetkáte. Chápu že k milým Slovincům asi stačí sjet z dálnice, ale to vás už nikdy zajímat nebude.
ŘEŠENÍ?
Jezděte v noci na punkáče a nekupujte si známku vůbec, evidentně neexistuje elektronická kontrole a stále používají dalekohled a plácačku. No a v noci spí…
Nebo jako my si ve Vídni zadejte Szombathely a hraniční přechod Letenye a přes Maďarsko pohodlně vstupte rovnou do Chorvatska. Slovinské celníky díky Shengenskému prostoru nepotkáte a malý hraniční přechod HU/HR je spíše komorní a poklidnou záležitostí. Přitom si moc nezajedete a ztratíte asi 30 minut od plánované trasy přes Slovinsko.
Navíc pro ty z vás, kdo využíváte mýtnice ENC, je příjemným bonusem, že narozdíl od první části dálnice od Slovinského Ptuje do Záhřebu, který do systému HAC nespadá a nemůžete ho využít, si dálnici z Letenye do Záhřebu za levnější mýtné od HAC užijete.
Nechápu, proč jsem to zjistil až po tolika letech. Zjevně vše má svůj čas.