Sailing Instructors

DARS – pěkně vykutálená partička

Vítejte ve Slovinsku a připravte se na silniční šikanu.

Kdysi dávno se Slovinsko a Chorvatsko snažilo dohodnout o tom, komu zbyde jaká část pobřeží. Jeden ostrouhal a zbylo mu minimum jen s přístupem k volnému moři díky pobřeží v délce několika kilometrů s přístavem Koper. Těm druhým, myslím tím Chorvatům zbylo bratru 1200 km pobřeží a mnoho přístavů. Ano, jejich největší součástí HDP je turismus a dobře to vědí. Ti druzí, myslím tím Slovinci, se stali pouze tranzitní zemí pro miliony aut ročně směřujících ke stolům plných pljeskavice, blitvy, čevapčiči a salátů od hobotnice. Bohužel, tak to je.

Slovinci si však uvědomili, že jsou pomyslnou žábou na prameni.

Nemusíte vlastnit vodárnu, abyste mohli omezit průtok, stačí mít kohoutek. No a tím jsou slovinské hranice a dálnice. Velmi rychle vymysleli tvořiví Slovinci pravidla, aby si na tom turismu taky trochu lízli. Jejich 70 km dálnice je zpoplatněno způsobem v Evropě nevídaným. Každý parametr toho cestovního poplatku je nastaven tak, abyste si museli zvolit mezi zpackanou dovolenou nebo drahou dálnicí.

Při koupi nevěřte radám prodejců, nerozumí tomu a hlavně na to kašlou.

Již dávno jsme se smířili s tím, že Rakousko se svou 10 denní dálniční známkou je naprosto korektním řešením. Že si známku můžete koupit i den dopředu v Čechách a přesto se na ní vrátíte z týdenní dovolené a to i kdybyste si jí prodloužili do konce posledního víkendu. To ve Slovinsku ne. Tady si můžete vybrat 7 denní nebo měsíční. Pokud jedete na loď a přebíráte jí v sobotu, může se stát, že hranice překročíte ještě před půlnocí a to pak vám dálniční známka platí do čtvrtka do půlnoci. Pokud projedete hranicí až po půlnoci, tak vám bude platit až do páteční půlnoci. Nicméně…

Lodě se vrací do přístavu v pátek večer, kdy nastávají hysterické check-outy a někteří se snaží ještě v pátek odjet právě aby stihli využít tu dálniční známku. No pokud loď je předána v cca 18 hod., pak počítám, že do 19 jste naloženi v autech a můžete vyrazit. Máte 5 hodin na to, přejet slovinské hranice, ale pozor! Nikoli ty s Chorvatskem, ale Maribor – tedy vstoupit do Rakouska. To musíte stihnout do půlnoci. Nikdo vám negarantuje zda nefouká Bora a nebudou na Paklenici zavřené tunely a také, že Slovinci nevytvoří špunt na hraničním přechodu.
Nespoléhejte ani na to, že vás v noci už nikdo třeba kontrolovat nebude. DARS si z hraničního přechodu na Mariboru udělal takovou kontrolní bránu, která se průjezdu celní kontrolou dosti podobá. Tedy zkontrolují KAŽDÉ AUTO! KAŽDÉ!

Již jsme zažili, kdy náš klient nestihl průjezd Mariborem o 20 minut díky zácpě na JEJICH hranici a stálo ho to 3000 Kč. Takže zapomeňte na 15 Euro a kupte si rovnou měsíční známku za 30 Euro.

My jsme si na to tak zvykli. Ale to by nebyli Slovinci, aby něco nevymysleli.

Nevím jestli to přišlo až s elektronickými známkami nebo zda to tak bylo již dříve a my to jen pozdě zaregistrovali, ale další fintou kolegů z firmy DARS d.o.o., která dálnici spravuje je kategorizace vozidel podle podivných parametrů.

www.dars.si

Kategorie 2A vždy plně postačovala jak sami vidíte i karavanům do 3,5 tuny a všem vanům, které byly brány jako osobáky. Proč také ne. Jsou to vozidla o shodných parametrech v otázce váhy, rozchodu i rozvoru kol, počtu náprav i dosahované rychlosti. ALe nyní nově vany patří do kategorie 2B, která je dvojnásobně dražší. Jsou to nejdražší 2 hodiny strávené ve Slovinsku a to ani nejste ubytovaní, jen jedete vozem. Supervyčůrané!

Aby to však bylo ještě zábavnější…

V Chorvatsku a všech zemích, kde nemají v plánu vás odrbat na silničních poplatcích zjistíte, že se vozy do vyšší kategorie dostávají svou váhou a výškou. Oba údaje dohledatelné i za jízdy v manuálu k vozu. Slovinci mají parametr jiný… výšku vozu nad přední nápravou!
Co to je proboha za blábol. Tenhle údaj nelze nijak ověřit. Není v techničáku ani v manuálu a ani v technických výkresech výrobce. Nikde. Přesto DARS má nějakou tabulku, kterou jim prý změřila DEKRA a z ní vyplývá, že v podstatě téměř jakákoli dodávka je v kategorii 2B, ale obytňák je 2A. To nechápu.
Marně jsme se domáhali přeměření. Sami dokonce přiznali, že VW Multivan sice je v kategorii 2B, ale nový Multivan jen díky více zkosenému nosu se při všech stejných parametrech vešel do 2A.

Totální blázinec!

Jízdou přes den se zvyšuje riziko, že vás z DARS odchytnou a prověří. Což je v podstatě to samé jako POKUTUJÍ. Tedy my jsme museli zaplatit ještě jednu novou dálniční známku vyšší kategorie a ještě navíc pokutu. Paráda! Podotýkám, že jsem měřil náš T6 Multivan metrem a má 129 cm. Pán tvrdil, že on má na papíru seznam a ten je svatej. Donutil mě vše zaplatit s tím, že se mohu odvolat.

A zde je další fígl Sloviců. (Já je fakt miluju jak jsou tvořivý v těch vyčůranostech.) Stížnost musíte podat ve 3 stejnopisech zaslaných na adresu DARS d.o.o. ve slovinském jazyce do 8 dnů!!!

V případě, že jedete na dovolenou je to prakticky nemožné. Je to hajzlovina a právě s takovým chováním se u Slovinců často potkáte. Ne proto, že jsou špatní lidé, ale tenhle dopravní byznys model je ve své podstatě nemocný. Nemají tak značný turismus a tak alespoň vypruzují a pokud vás identifikují jako někoho, kdo přes ně jen projíždí a nehodlá jim tam nechat nic ze svého dovolenkového rozpočtu, tak se s vlídností nesetkáte. Chápu že k milým Slovincům asi stačí sjet z dálnice, ale to vás už nikdy zajímat nebude.

ŘEŠENÍ?
Jezděte v noci na punkáče a nekupujte si známku vůbec, evidentně neexistuje elektronická kontrole a stále používají dalekohled a plácačku. No a v noci spí…

Nebo jako my si ve Vídni zadejte Szombathely a hraniční přechod Letenye a přes Maďarsko pohodlně vstupte rovnou do Chorvatska. Slovinské celníky díky Shengenskému prostoru nepotkáte a malý hraniční přechod HU/HR je spíše komorní a poklidnou záležitostí. Přitom si moc nezajedete a ztratíte asi 30 minut od plánované trasy přes Slovinsko.

Navíc pro ty z vás, kdo využíváte mýtnice ENC, je příjemným bonusem, že narozdíl od první části dálnice od Slovinského Ptuje do Záhřebu, který do systému HAC nespadá a nemůžete ho využít, si dálnici z Letenye do Záhřebu za levnější mýtné od HAC užijete.

Nechápu, proč jsem to zjistil až po tolika letech. Zjevně vše má svůj čas.

Toto přinesl sám život,
my to jen zapsali.

Kapitánský kurz | Stamp skull | Sailing Instructors