Kotevní zařízení, obecně známé jako kotva, je nezbytnou součástí vybavení každé lodě. Nicméně, výběr správné kotvy může být pro námořníky velmi náročný a matoucí. Na trhu je k dispozici celá řada kotev, od staré dobré Admirality až po moderní Ultramarine. V tomto článku se podíváme na výhody a nevýhody různých typů.
Admirality
Začněme s nejstarší kotvou, Admirality. Admirality kotva je tak stará, že byla používána již v dobách, kdy loď měla ještě plachtu a posádka byla tvořena kocourem a hlodavci. Výhodou Admirality kotvy je, že ji může použít kdokoliv, bez ohledu na to, zda má nějaké zkušenosti s kotvením. Nevýhodou je, že se jedná o velmi těžkou kotvu, která může vážit až 300 kg, a je tak velmi obtížné ji instalovat a odinstalovat.
Bruce
Další kotvou, kterou si můžete koupit, je Bruce. Tato kotva je ideální pro použití v hlubokých vodách a silných prouděních. Výhodou této kotvy je, že se jedná o velmi stabilní kotvu, která se snadno zaryje do dna. Nevýhodou je, že se jedná o kotvu poměrně těžkou, která může být velmi náročná na instalaci a manipulaci.
Delta
Další kotvou, kterou byste mohli zvážit, je Delta. Vyznačuje se jednoduchým designem, který zaručuje snadné kotvení. Výhodou této kotvy je, že ji může použít kdokoliv, bez ohledu na to, zda má nějaké zkušenosti s kotvením. Nevýhodou je, že se jedná o poměrně lehkou kotvu, která se může snadno odtrhnout od dna při silných větrech.
Danforth
Danforth je další zvažovatelnou alternativou. Danforth kotva se vyznačuje dvoudílným designem, který zaručuje slušnou stabilitu při kotvení, ale současně z ní dělá nejskladnější kotvu, která se při položení na pevný podklad stává plochým předmětem. Právě proto je často používána jako záložní kotva na všech typech lodí. Výhodou této kotvy je, že se jedná o velmi lehkou kotvu, se kterou může snadno manipulovat jedna osoba. Nevýhodou je, že se může snadno odtrhnout od dna při silných větrech.
Plough
Čas se podívat na další kotvy. Plough kotva se vyznačuje tvarem, který připomíná pluh. Výhodou této kotvy je, že snadno pronikne do dna a zůstane tam stabilně zaseknutá. Nevýhodou je, že se jedná o kotvu, která je poměrně těžká a náročná na manipulaci.
Spade
Spade kotva má podobný tvar jako Plough kotva, ale je mnohem lehčí a snadněji se manipuluje. Výhodou této kotvy je, že se jedná o velmi efektivní kotvu, kde velmi snadno dojde k zaseknutí do dna. Nevýhodou je, že tato kotva je poměrně drahá a není tak široce dostupná jako některé jiné kotvy.
Utramarine
Ultramarine kotva je relativně novým přírůstkem na trhu a je velmi oblíbená mezi moderními námořníky. Tato kotva se vyznačuje jednoduchým designem a je velmi snadná na manipulaci. Výhodou této kotvy je, že se jedná o velmi lehkou kotvu, se kterou může snadno manipulovat jedna osoba a výsledky při kotvení vykazují až neuvěřitelnou jistotu držení. Kotva je designována tak, aby měla tendenci se postupně bořit stále hlouběji do dna a tedy v případě posouvání kladla stále větší odpor. Rovněž při otočení větru má Ultramarine tendenci se otočit navzdory svému zarytí do podkladu a kopírovat tak směr tahu kotevního řetězu, což jiné kotvy nedokáží. Spíše u nich dojde z vylomení ze dna a při troše štěstí k opětovnému zaseknutí. To ale plavidlo může stát cenné metry posunu nade dnem. Nevýhodou je především její cena. Díky materiálu a provedení z nerezové oceli s olověným jádrem se jedná o kotvu, která je poměrně drahá.
Grapnel
Grapnel má odlišný design než většina kotev. Stejně jako deštník se skládá z více ramen, které se mohou rozložit a přizpůsobit různým podmínkám na dně. Výhodou této kotvy je, že se jedná o velmi flexibilní kotvu, která je snadno složitelná do kompaktní velikosti a lze ji tak skladovat i na malých plavidlech, jakými jsou motorové čluny či jiné menší lodě. Většinou se používá v kombinaci s lanem.
Reef
Reef kotva je speciálně navržena pro kotvení v korálovém útesu nebo jiném mělkém vodním prostředí. Výhodou této kotvy je, že díky její konstrukci ji tak snadno neztratíte při zaseknutí i do nejméně vhodného dna, jakým mohou být především skály. Narozdíl od ostatních druhů kotev se její bezprecedentní zaklesnutí do skal a útesů očekává. Následné její vytržení je pak závislé na povaze dna a způsobu zachycení. Tuto kotvu snadno vyprostíte pouhým vylomením, protože při vyvinutí větší síly v případě nouzového vylomení dojde maximálně k narovnání jednoho z ramen, které snadno každý námořník s trochou špenátu zvládne bez použití nástrojů. Jde o velmi lehkou kotvu, kterou může snadno manipulovat jedna osoba. Nevýhodou je, že tato kotva není vhodná pro kotvení v hlubokých vodách a sypkých materiálech tvořících dno (štěrk písek, jíl, apod.).
V závěru se dá říct, že každá kotva má své výhody a nevýhody a je důležité zvolit kotvu, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám. Pokud jste začátečník, může být nejlepší začít s kotvou, která je jednoduchá na použití a nevyžaduje zvláštní znalosti nebo schopnosti. Na druhé straně, pokud jste zkušený námořník a plánujete kotvit v náročných podmínkách, jako jsou bouřlivé vody nebo silné proudy, bude lepší zvolit kotvu, která je výkonnější a spolehlivější.
Při výběru kotvy je důležité zohlednit také typ vašeho plavidla a jeho hmotnost. Kotva, která je vhodná pro menší plavidla, nemusí být dostatečně výkonná pro větší plavidla.
Je důležité mít na paměti, že správné použití kotvy zahrnuje nejen její výběr, ale také správné umístění a upevnění. Pokud kotva není správně umístěna nebo upevněna, může být méně efektivní při držení plavidla na místě.
Přestože by k fenoménu kotvení mělo být přistupováno s odpovědností a veškerou vážností najdeme v tomto tématu i některé zajímavé až vtipné momenty. Možná jste nevěděli, že kotva které má jméno CQR byla tak pojmenována svými tvůrci protože neměli dostatek invence pro vytvoření názvu a použitím zkracování slov vypuštěním samohlásek vznikl z prostého slova SECURE (spolehlivý, bezpečný) název CQR. Svou historii má i název kotvy „Admiralty“, který byl odvozen od jejího použití. Tato kotva totiž byla často využívána britským námořnictvem. Tedy budete-li hledat téma k diskuzi při pití dobré kávy…
Mnoho šťastných námořních mil přeje Helmut.