Sailing Instructors

Na jachtu s opatrností – část 2.

Problémy přicházejí až s nástupem na palubu

Pokud se zamyslíme nad tím, jak firmy kolem jachtingu vydělávají, tak se v mnohém příliš neliší od jiných oborů. Nejprve pojmou myšlenku zprostředkování pronájmu lodí, protože některý z majitelů je zaníceným jachtařem. Následně se kolem takové značky začne vytvářet komunita sympatizujících jachtařů. Následně zjistíte, že je dobré svou nabídku rozšířit a tak si začnete klienty vyrábět formou výuky nových kapitánů s možností složit kapitánské zkoušky a získat licenci. (Bohužel i toto je pouhé zprostředkování.) Jedná se spíše o víkendové semináře, kde vám vypráví někdo více či méně zkušený o tom, co si myslí, že byste měli znát. Nikde totiž nejsou u nás v ČR stanoveny výukové osnovy pro takovou licenci. Vím jak vypadá půlroční studium v zahraničí pod vedením Coastguard. U nás to s vámi sfouknou za víkend. Navíc pokud jsem správně informován, tak žádná z firem nemá autorizaci na provedení zkoušek a vydání licence. Tyto firmy a jejich školitelé vám jen pomohou naučit se to, co byste sami zvládli z učebnice. Následně však skládáte zkoušku před komisařem z Ministerstva dopravy.

Potřebujete tedy někoho, kdo vás pouze doprovodí ke státem řízené zkoušce? Ano i ne.

Ne v případě, že děláte zkoušku pro ovládání lodi na moři. K tomu je spousta špičkové literatury. Protože jsem měl možnost českou literaturu porovnat s tou zahraniční, musím říci, že opravdu v češtině jedna taková scripta existují a jsou EXCELENTNÍ, nevím zda je nabízejí všechny jachtingem se zabývající firmy, ale o jedné vím. To ale není předmětem tohoto příspěvku.

Opačná situace je to v případě, že děláte „papíry“na řeku. Kde učebnice psali opravdu nesvéprávní autoři. Je to nesrozumitelné i komisařům na plavební správě. Je to moc moc špatná kniha, které nikdo nerozumí a když si jí koupíte, tak k ní dostanete rovnou i papír na rozstříhání a přelepení chybných značek. Opravdu velká špatná. Pro tento případ by se vám jachtingem se zabývající firma mohla hodit k interpretaci, ale je otázkou zda tomu sami rozumí.

Ale zpět k původnímu tématu.

Když společnost zprostředkovávající pronájem jachet začne vyrábět své kapitány (lépe řečeno skippery, kapitán je spíše hodnost), pak postoupí dál a začne prodávat jachtařské pomůcky a merch, které nejsou obtížné nakoupit a prodat. Zvláště pokud máte hezké logo, dobré jméno a zkušenosti z reklamního průmyslu. Dalším krokem je vydávání knižních publikací nebo jejich překupování.

Posledním typem aktivit je FUN! Prubířský kámen všech takovýchto spolků.

Představte si to. Máte firmu, co přepronajímá jachty, vyrobili jste 40 skipperů za tuhle sezónu a jak postoupíte dál? Vsadíte na jejich soutěživost a uspořádáte regatu. Pronajmete podobné, ne-li stejné typy lodí (tzv. one-design) a vytyčíte trasu „závodu“. Jenže ve skutečnosti jste pomohli pouze licencování několika nových lodivodů a nikoli závodníků. Nikdo neví, co má dělat a tak v tom závodním bordelu často dochází k situacím, které jachting promění v demoliční derby. Pojišťovny si mnou ruce. Vyšší pojistky, atp. Nikdo z těchto pořadatelů a kvazizávodníků neřeší, že pravidla pro plavbu tzv. col-reg jsou odlišná pro účely normální plavby a závodů. Takže když se setká ten, kdo to ví a ten, kdo ne, výsledkem jsou upatlané ruce od epoxidu z laminátovací soupravy, tajné noční opravy trupů a zakrývání šrámů fendry při vracení lodě. A to v tom lepším případě.

Posledním článkem podnikání pak jsou přednášky a zapůjčování zkušených skipperů pro posádky, které se nechtějí zabývat něčím tak „nudným“ jako je řízení lodě.

Takže podnikáte… Hurá! A navíc v jachtingu! Super… No a ještě k tomu je to váš koníček. V takovém okamžiku je jasné, že se cítíte na vlně a chcete budovat impérium. Necháte se v novinách slyšet, jak budete světovou jedničkou, koupíte doménu za nevídané peníze, marketingové aktivity si řídíte profesionálně díky firmám ze svého holdingu a vše klape až do chvíle, kdy od vás někdo chce kompenzaci za újmu, nedodanou službu nebo reklamaci kvality.

No a o tom je vlastně tato druhá část. Má varovat jachtaře, aby do kontraktu se zprostředkovatelem vstupovali rozhodně bez růžových brýlí.

I já jsem slepě uvěřil síle impéria…

Takhle krásně, a to myslím zcela upřímně, se nám pod rukama ze společnosti Zindulka začalo objevovat něco českého a sexy. Dnes však vím, že zdání klame. Společnost, která si brousila zuby na půlmiliardový obrat nechce nést ideálně žádnou odpovědnost za jakoukoli újmu plynoucí ze svého podnikání a tak se klient snadno stává ping-pongovým míčkem, který si začnou mezi sebou přehazovat s charterovou společností, která vlastní lodě na kterých se následně plavíme.

Ale je snadné hovořit v obecné rovině a tak uvedu tři příklady (téměř po sobě jdoucích pronájmů, které jsem s Yachting.com udělal a které nedopadly dobře a kde se za nás, jako za klienta, impérium rozhodně nepostavilo.

1/ Sun Odyssey 349, jméno Glasswing / domovský přístav ZADAR / charterová společnost Pitter Yachting / rok výroby 2015 (v té době dvouletá loď)

Na tuto lodní výpravu jsem poprvé vyvezl své malé děti a tak jsem pro zajištění bezpečí přiobjednal nainstalování bezpečnostní sítě na „zábradlí“ za 50 Euro. Při příjezdu jsme našli loď na jeřábu, kvůli servisnímu zákroku. Technikům trvalo celý den než nám jí dali a nikdo nám nebyl schopen říct, jak dlouho budeme čekat. Tak jsem v letní výhni držel všechny připravené k nalodění skoro celý den. Dětskou síť samozřejmě nestihli nainstalovat a tak to spáchali tak nějak „po chorvatsku“ elektrikářskými páskami. Síť se správně instaluje omotáváním provazu na lanko zábradlí a dole se uchytává do oček v palubě. Ty ale chyběly konstrukčně zcela. Tedy síť nejenže nechránila vyklouznutí dítěte do moře, ale ostré odštípané pásky nám v průběhu týdne pořezaly nohy všem. Roztrhali jsme si plavky a ručníky. Reklamovali jsme u Pitteru i u Zindulky (Yachting.com)… výsledek? Nic. Pitter jim prý řekl, že vše bylo v pořádku.

Takhle vypadají prý funkční sítě za 50 Euro. Na lodi bylo více komplikací kvůli kterým jsme se vraceli i do přístavu. Odpověď na reklamaci od Yachting.com si můžete přečíst pod obrázkem.

Kapitánský kurz | Img scaled | Sailing Instructors
Kapitánský průkaz | Sailing Instructors

No slevu jsme nedostali, ale nevadí.

2/ Elan 450 Performance, jméno Eviva I. / domovský přístav Murter – Jezera / Charterová společnost BB Jezera / rok výroby 2011 (A-class)

Tento typ lodě dobře znám a dá se říct, že jsem si za posledních 10 let převážně pronajímal tenhle typ sportovní lodě (tedy v případech, že jezdíme s naším týmem BO4 Squadron), která je skutečně stavěná pro vysoký výkon. To léto jsem vyjel podruhé s dětma a našel Evivu. Na fotografii vypadala skvěle. Objevila se znenadání v nabídce charterovek. Na Jadranu je jich velmi málo asi proto, že ne každý s nimi umí a jsou drahé. Znám je důvěrně všechny a znám i osudy některých z nich. Tahle byla ale opravdu krásná.

Jenže na té lodi nebylo v pořádku vůbec nic. Nebyl pant a držadlo, které by nevypadlo, vše poškozené a popraskané. Dveře vylomené, lednice nešla skoro otevřít, uvolněné bimini, nefunkční chart plotter, zlomený klíč od kokpitu a ucpané záchody, které při předání nějakým zázrakem fungovaly a neupozornily na svůj skutečný stav. Po prvních pár mílích to začalo…

Pominu fakt, že dětská síť i přes upozornění, které jsme Yachting.com zaslali z předchozího roku, dopadla úplně stejně. Tedy zcela k ničemu a dalších 50 Euro v háji.

Už po prvních mílích plavby nastala živelná komunikace mezi charterovkou BB Jezera a manažerkou Lidyí Bradaševič a námi. Následně i mezi Matějem Salákem z Yachting.com a námi. Charterovka na nás vše svedla, přestože jsme si ještě nestihli ani dojít na toaletu, byli jsme viníky všeho i ucpaných toalet.

Kapitánský kurz | Img scaled | Sailing Instructors
Kapitánský průkaz | Sailing Instructors

Yachting.com vše pouze monitoroval z elektronické komunikace s tím, že následně tu reklamaci vyřešíme nějakou kompenzací. Rady, které jsme dostávali z charterovky byly typu – choďte na WC do moře, zádržnou nádrž pro použití WC v přístavech netřeba, používejte WC za tmy a všem je to jedno. A loď zamykat nemusíme, protože v Chorvatsku se nekrade. Nebo, že nefunkční bow thurster dobří skippeři nepotřebují… (ten je ale součástí vybavení lodě). To že není a nefunguje nám suše oznámili již při započetí pronájmu s tím, že je drahý a letos prý namontovali už druhý…

Podle obchodních podmínek Yachting.com pokud není loď ve sjednaném termínu schopna bezporuchové plavby, musí vám charterovka dát jinou odpovídající loď. Ale jak se to stane, když tato charterovka má jen dvě lodě, které jsou diametrálně odlišné a navíc tu druhou pronajali. Museli jsme vyjet s tím, co bylo. Jinak jsme se mohli otočit a vrátit domů. (To nám také v minulosti již paní Lidya nabídla, když se nám snažila předat zapáchající loď, ale to byl jiný charter v Biogradském Burinu. To chování jí však zůstalo.)

Kapitánský kurz | Img scaled | Sailing Instructors
Kapitánský průkaz | Sailing Instructors

Abyste pochopili náš vstřícný přístup vůči Yachting.com, přikládám závěrečnou zprávu, kterou jsem sepsal pro Yachting.com. Tím se běžní jachtaři ani neobtěžují, já to v dobré víře pomoci zlepšit byznys udělal.

Výsledek? Nic. Kompenzace? Nic.

Kdybyste si mysleli, že Yachting.com dokáže alespoň vyřadit tuhle šmejdskou charterovku z nabídky a ochránit své klienty… ani nápad. V nabídce byla a je vesele dál. Takhle nás klienty Yachting.com miluje. Dlabou na to, kolik lidí si naběhne. Přece pak stačí přehodit nárok a odpovědnost napřímo mezi klienta a charterovku a vycouvat. Zde odpověď Yachting.com na naší závěrečnou zprávu a reklamaci…

Tohle byl moment, kdy mě Yachting.com začal svou bezmocností štvát. Spousta skipperů z našeho klubu již dávno pronajímá lodě jinde a bezproblémově. Nevím, proč jsem se sebemrskačsky rozhodl to ještě dále zkoušet.

3/ Salona 44 Performance, jméno Elva / domovský přístav Trogir / Charterová společnost Dream Yacht Charter / rok výroby 2012 (A-class) / pronájem 2020

Tato loď je aktuální kauzou. Již jí máme podruhé. První pronájem jsme měli mít zlevněný díky předchozí nespokojenosti. Nebyl, standardní cena. Nicméně to byla jediná sportovní alternativa naší oblíbené Elan 450 Performance. Protože se jednalo o klubovou a nikoli rodinou jízdu nebylo jiné volby. Loď jsme si oblíbili pro její neuvěřitelný výkon. Jako první nás trochu překvapil přístup charterovky Dream Yacht Charter, která se při nalodění moc nezabývala inventurou vybavení. Připisovali jsme to důvěře k našemu sportovnímu týmu, který ve stejnokroji nevypadá, že by chtěl krást benzín z přídavného motoru. Nicméně jedna věc nás zarazila. Měli jsme objednaný gennaker (velká přídavná plachta na lehký vítr) pronájem za 180 Euro. Přinesli ho a prohlásili za zkontrolovaný a bezvadný. Taková plachta může stát i 70 tisíc korun, takže opatrnosti nezbývá. Proti jejich vůli jsme ho opatrně v přístavu v docích rozbalili a zkontrolovali. Byl děravý jak řešeto. Po hodině, kdy plachtu lepili záplatami a nedařilo se jim, jsme požádali o záplaty a slíbili, že jim to zalepíme na vodě, až plachtu budeme vytahovat. Nakonec se povedlo, ale všem radím… kontrolujte plachty, i když to charterovka považuje za nepodstatné. Při návratu to totiž za podstatné považovat bude a každou dírku vám naúčtují.

No a jak Yachting.com tvrdí na svých stránkách, Dream Yacht Charter je jejich nejoblíbenější partner. A také jak nám párkrát telefonicky sdělili, mají s nimi nadstandardní vztahy.

Tedy loď jsme objednali i ve 2020 v době ještě před příchodem koronavirové krize. Ve chvílích epidemie a vyšší moci nastávají specifické podmínky a začínají platit ve smlouvách uvedená „zvláštní ujednání“. No a vy čekáte, že váš partner – Yachting.com bude fungovat lépe než kdy jindy, ale jak se říká…. Sova sokola nevysedí.

Podle obchodních podmínek Vám mají dát vědět, když cokoli ohrožuje sjednaný charter…

Číst ten printscreen nemusíte, to já jen kdyby někdo chtěl ta tvrzení rozporovat co do objektivity. Každopádně to, že pronájem nebude možné realizovat Yachting.com sám neavizovat a pro tu informaci jsme si sami museli v obavách o dovolenou zavolat. To, co mě však napotřetí rozezlilo, byla skutečnost, jak se v této mimořádné situaci zachoval Yachting.com.

Nabídli nám možnost přebookování na jiný termín v roce 2020 za stejných podmínek. Tedy stejná loď jen v jiném termínu žádné doplatky. Dražší loď doplácí klient. Levnější loď – nic, to je na klientovi. Pokud však jsou možnosti vyčerpány a musíte bookovat až na rok 2021, tak za příplatek 15%. Tomu se říká vyčůranost. Jen nevím koho víc, zda Yachting.com, který chrání svého charterového partnera anebo přímo Dream Yacht Charter, která drží naší zálohu a tu vracet nebude nikdo. Kde je tedy ta možnost odstoupení od smlouvy a vrácení všech poplatků, jak to má Yachting.com v obchodních podmínkách? Najednou jsou všichni bezzubí a naprosto v moci charterovek. Vše se řídí jejich pravidly, bla bla bla.

Impérium Tomáše Vondráčka se ustrašeně krčí v koutě a nestíhá vyjednávat a sám majitel začíná plodit na síti populisticky pozitivní moudra typu… všichni jsme na jedné lodi, pomozme si, ať se na moři můžeme pozdravit. To jsou kecy a ty nejsou koksovatelné.

V jaké jsme situaci nyní? Máme zaplacenou zálohu na loď, která na přelomu dubna a května jistě nevypluje. Náhradu nemáme potvrzenou. Kdybychom se rozhodli a potvrdili změnu termínu na říjen, tak je tu ještě jedna věc k zamyšlení…

Přebookovat je totiž něco jiného než zrušit smlouvu a rezervovat loď znovu!!!

Tato loď stojí na jaře podle ceníku 1690 Euro, na podzim podle ceníku 990 Euro. Nevím zda to vidíte, ale je tam rozdíl 700 Euro. A dle smluvních podmínek by měli tu zálohu započítat vzhledem k nové ceně. Tak to alespoň píší. Ale ne. Francouzi řekli ne a Yachting.com jim musí rozumět, jinak…. nevím asi jinak nebudou tou jedničkou na trhu s půlmiliardovým obratem. Takže o těch 700 Euro nám jde. Ty chceme započíst nebo vrátit zálohu. To je ten „nechtěný sponzorský dar“ jak jsem to kulantně nazval. A to je ta částka, kvůli které píši tento seriál o plachtění.

V současnosti se v Yachting.com mění procesy. Manažer Jakub Salák již v Yachting.com nepracuje a nás si údajně jako V.I.P. klienta vzala na starosti paní Bošková, která je obchodní ředitelkou Yachting.com. Slíbila nápravu, protože se s Dream Yacht Charter prý osobně zná a dokáže prý víc než mohl dokázat pan Salák. Skvělé to slyšet… Ani ne hodinu od ukončení smiřovacího telefonátu mi však zaslala paní Bošková e-mail, zda bych mohl stáhnout ta očerňování z příspěvků majitele Tomáše Vondráčka?!… Nelíbí? No to se nedivím, mě taky ne. Nakonec jsem to stáhl, nebudu mu přece v jeho příspěvcích šlapat po jeho PR obrazu. Tyhle články jsou právě proto komplexní, aby byly pravdivé.

Po deseti dnech jsem si sám musel zavolat paní Boškové na její přímé číslo, které jsem jako V.I.P. dostal abych se zeptal jak to vypadá. Zdaleka nebyla tak příjemná v hovoru jako poprvé. Pachuť mých příspěvků u Tomáše Vondráčka bylo z počátku hovoru opět hlavním tématem. Pak mi řekl, že o procesu jak se situace vyvíjí není povinna mě informovat, protože ani já jí neodpovídám na maily o stažení komentářů. Tak jsme si vyjasnili, že pouze jedna komunikace se týká obchodního případu mezi našimi subjekty a druhá je zcela mimo. Následně neochotně uznala, že mě příště bude informovat včas.

Více v příštím díle… (za překlepy se omlouvám)

Toto přinesl sám život,
my to jen zapsali.

Kapitánský kurz | Stamp skull | Sailing Instructors