Tento článek bych rád věnoval všem jachtařům, kteří tento sport milují, ale kteří se bohudík ještě nikdy nedostali do problémů s pronájmem. Následně na ně totiž čeká mnoho „veselých“ překvapení.
Nejprve uvedu, že nejsem profesionální jachtař. Pro svou licenci jsem zajel v roce 2005 do Mekky plachtění. Po šesti měsících studia v novozélandském Aucklandu (City of Sails) jsem získal své oprávnění. Následně jsem byl dva roky součástí závodního týmu Hobsonville YC, který spadal pod New Zealand Air Force base v Hobsonville. Mezi mé silné zážitky stále patří okamžik, kdy jsem od svého přítele Blaira, který byl posádkou sparingové lodě pro Americas Cup, dostal možnost tuto loď kormidlovat následně i trimovat. NZL 40 byla a je mojí srdcovou záležitostí. Proč to říkám? Nechlubím se, ale nechci slyšet v komentářích, že každý vůdce malého plavidla, který složil zkoušky pod Karlovým mostem ví, jak to chodí ve světě. Tak asi proto.
Rozhodl jsem se k sepsání svých poznatků v době, kdy se na trhu rodí spousta nových online byznysů, za kterými často vidíme snadno dostupnou službu, ale nedohlížíme jejich odpovědnost. Tedy vše je zalité sluncem, jen dokud jsou pobřežní vody zalité sluncem. Komplikace a byrokracie, bezzubost a bezmoc přicházejí v dobách, kdy si sami nevíme rady. Přesně v této chvíli se dozvíte, že nejste jediní, kdo je bezzubý.
Ředitelka společnosti Yachting.com paní Bošková mě v jednom z telefonátů, kdy jsme řešili komplikace kolem pronájmu námi objednané lodě, vyzvala k objektivitě. Nelíbilo se jí, že jsem v jedné z reakcí v příspěvku Tomáše Vondráčka (majitel Yachting.com) „očernil“ neprávem tuto společnost a napsal, že jsme jí nedobrovolně přispěli částkou 20.000 Kč. Ano, bylo to nepřesné, jednalo se o 600 Euro, které jsem ve vzteku zaokrouhlil směrem nahoru.
Přestože se jednalo pouze o reakci (bohužel spontánní a v chybném vláknu), natolik se nelíbila majiteli společnosti Tomáši Vondráčkovi, že mě požádal v odpovědi o úpravu mého textu a následně pak prostřednictvím paní Boškové o stažení těchto přípisů zcela. Protože mi to zavánělo populistickou cenzurou, nechtělo se mi vzdát takto snadno a vyjádřit se. Navíc při telefonátech s Yachting.com jsem neustále nacházel zvláštní pachuť mých komentářů na LinkedInu. Takové… „my se Vám snažíme pomoci, ale Vy prosím odstraňte ta ošklivá hodnocení“.
Ano, uznávám. Má reakce v dobročinném vláknu Tomáše Vondráčka byla ukvapená, spontánní, nepromyšlená a žlučovitá. Ano, tak tomu občas bývá, když je člověk zahnán do kouta a cítí se naštvaný. Proto bych rád vše napravil. V tomto článku se budu problematice pronájmu lodí věnovat objektivně, podrobněji a ve zcela svém článku, který k tomu bude určen, tedy v tomto.
Naivita stejně jako neznalost zákona neomlouvá
Výběrem lodi vše začíná.
Jestli jste si mysleli, že kterákoli ze společností nabízející lodě je něco podobného jako cestovní kancelář, tak se velmi pletete. Z českých společností se v naprosté většině jedná o pouhé zprostředkovatele pronájmu. Tedy pouhopouhý vyhledávací server napojený na centrální databáze lodí k pronájmu pro veřejnost.
Na jejich stránkách tak snadno můžete být „uvedeni v omyl“, že daný subjekt lodě pronajímá. Tedy můžete v duchu předjímat, že jeho pravomoci při pronájmu či řešení problému jsou mnohem vyšší než ve skutečnosti. Chyba lávky, pravomoci a tedy i odpovědnost jsou mnohem nižší než u cestovních kanceláří, které musí být například ze zákona pojištěné. Zde se jedná o jakýsi mořský ekvivalent cestovní agentury, která pouze zprostředkovává nabídky druhých. Asi vám vytane na mysli otázka, a co mi tedy tento zprostředkovatel přináší za přidanou hodnotu? Dnes po svých zkušenostech říkám – téměř nic. Jen hezké logo, snadno zapamatovatelnou webovou adresu, učesanou online prezentaci, která jak vidíte na obrázku nabízí „Pronájem jachet…“ spíše bych čekal, že bude správně uvedeno „Zprostředkování pronájmu jachet…“.
Ono to pak ve skutečnosti znamená mnoho odlišných povinností a zbavení se jalových očekávání. Pokud máte problém při pronájmu, vždy po mě Yachting.com chtěl dát okamžitě vědět, když k tomu dojde. Učinili jsme. Očekáváte, že i jako zprostředkovatel mají takový respekt a sílu, že si u charterovky dupnou a ona bude škodu či špatnou službu refundovat? Omyl! Nestane se nic. Proto pozor! Je důležité číst nejen obchodní podmínky charterové společnosti, ale i zprostředkovatele. Vztahují se na vás oboje a jedny rozšiřují platnost druhých. Ano, i my jsme si je vykládali jinak. Zajímavý je první odstavec obchodních podmínek Yachting.com.
Pokud tedy dojde k něčemu, co není upraveno ve smluvních podmínkách Yachting.com, pak to zcela jistě je upraveno v obchodních podmínkách charterové společnosti. To ale v důsledku, jak by jistě vysvětlil i právní koncipient znamená, že na vás zprostředkovatel přenesl obchodní podmínky, na které se vztahuje obchodní právo jiné země a dokážu si představit, že díky tomu by jste se v extrémním případě museli svých práv domáhat soudní cestou na území jiného státu a to by jistě bylo velmi levné. Odtud následně pramení bezzubost například Yachting.com, který na sebe nechce přebírat ani minimální finanční satisfakce ve prospěch svých klientů, protože by to zaplatili ze svého. Jen si říkám, jestli by každá taková společnost, která je schopna za super-cool doménu zaplatit částku v řádech milionů, neměla mít nějakou rezervu pro vypořádání komplikací plynoucích ze svého podnikání. Takhle je to jaksi bez odpovědnosti a je pouze na dobrovůli, zda se POKUSÍ vám pomoci nebo ne. Navíc s nejistým výsledkem. Já jsem obchodní podmínky Yachting.com četl na internetu poprvé (měl jsem vždy PDF, které obdržíte až při uzavření objednávky na pronájem). Ale jsem asi jediný, kdo je četl. Myslím, že je asi často nečtou ani lidé z Yachting.com, jinak by nevypadaly tak, jak vypadají.
Asi jsme důvěřovali bývalé firmě Zindulka a ano, měli jsme to číst důkladněji. Což činíme až nyní, kdy nás sami poprosili o objektivitu našeho vyjadřování směrem k nim. Samozřejmě se budeme snažit se touto problematikou probrat postupně a naprosto objektivně.
Problémy však přicházejí až s nástupem na palubu a v době výjimečného stavu…
Více v příštím díle…
#yachting #yachting.com #yachtingcom #charter #plachetnice #skipper #VMP #vudcemalehoplavidla